Illegal treatment of end-of-life vehicels : assessment of the environmental, micro- and macroeconomic effects : executive summary
Based on the results of this study, it is estimated that around 363,000 end-of-life vehicles are dismantled annually in Germany (reference year: 2018) by illegal dismantling actors, and around 73,000 end-of-live vehicles are illegally exported. Against this background, the research objective of this...
Ausführliche Beschreibung
Autor*in: |
Zimmermann, Till [verfasserIn] Sander, Knut [verfasserIn] Memelink, Robin [verfasserIn] Knode, Martin [verfasserIn] Freier, Marcel [verfasserIn] Porsch, Lucas [verfasserIn] Schomerus, Thomas [verfasserIn] Wilkes, Simon [verfasserIn] Flormann, Peter [verfasserIn] Kohlmeyer, Regina [herausgeberIn] |
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Körperschaften: |
Deutschland, Umweltbundesamt [Herausgebendes Organ] Ökopol - Institut für Ökologie und Politik [Herausgebendes Organ] |
Format: |
E-Book |
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Sprache: |
Englisch |
Erschienen: |
Dessau-Roßlau: Umweltbundesamt ; November 2022 |
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Formangabe: |
Forschungsbericht |
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Anmerkung: |
Report completed in: November 2021 |
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Umfang: |
1 Online-Ressource (100 Seiten, 5,83 MB) ; Illustrationen, Diagramme |
Reihe: |
Texte / Umweltbundesamt ; 2022, 130 |
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Links: |
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DOI / URN: |
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Katalog-ID: |
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KG, Düsseldorf) ; on behalf of the German Environment Agency ; publisher: Umweltbundesamt ; report performed by: Ökopol Institute for Environmental Strategies GmbH ; edited by: Section III 1.2 Extended Producer Responsibility, Regina Kohlmeyer vehicles Dessau-Roßlau Umweltbundesamt November 2022 1 Online-Ressource (100 Seiten, 5,83 MB) Illustrationen, Diagramme Text txt rdacontent Computermedien c rdamedia Online-Ressource cr rdacarrier Texte / Umweltbundesamt 2022, 130 Report completed in: November 2021 Based on the results of this study, it is estimated that around 363,000 end-of-life vehicles are dismantled annually in Germany (reference year: 2018) by illegal dismantling actors, and around 73,000 end-of-live vehicles are illegally exported. Against this background, the research objective of this project, was to quantify the ecological and economic impacts caused by the illegal end-of-life vehicle recycling and the illegal export of end-of-live vehicles. Additionally, suitable, effective, and efficient measures aimed at minimising these impacts were to be derived. It can be conclued that illegal actors have relevant cost advantages in the dismantling of end-of-life vehicles. Illegal dismantling results in negative environmental impacts compared to dismantling in legal operations. A shift to authorised dismantling shows positive economic effects and would reduce environmental costs. A reduction in illegal dismantling activities can be achieved by means of various measures, which are described in detail below. Die Rechercheergebnisse der Studie deuten darauf hin, dass rund 363.000 Altfahrzeuge in Deutschland jährlich (Bezugsjahr: 2018) von nicht anerkannten Akteuren demontiert, rund 73.000 Altfahrzeuge illegal exportiert werden. Zielsetzung der Forschungsarbeiten in diesem Projekt war vor diesem Hintergrund die Quantifizierung der ökologischen und ökonomischen Auswirkungen durch die nicht anerkannte Altfahrzeugentsorgung und den illegalen Export von Altfahrzeugen sowie die Bewertung der Situation und Ableitung geeigneter, effektiver und effizienter Maßnahmen zur Minimierung der Auswirkungen. Es konnte gezeigt werden, dass nicht anerkannte Akteure bei der Demontage von Altfahrzeugen über relevante Kostenvorteile verfügen. Aus der illegalen Demontage resultieren negative Umweltwirkungen im Vergleich zur Demontage in anerkannten Betrieben. Eine Verlagerung in die anerkannte Demontage zeigt positive volkswirtschaftliche Effekte und würde Umweltkosten reduzieren. Anhand verschiedener Maßnahmen, welche im Einzelnen beschrieben werden, kann eine Reduzierung illegaler Demontageaktivitäten erreicht werden. 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Against this background, the research objective of this project, was to quantify the ecological and economic impacts caused by the illegal end-of-life vehicle recycling and the illegal export of end-of-live vehicles. Additionally, suitable, effective, and efficient measures aimed at minimising these impacts were to be derived. It can be conclued that illegal actors have relevant cost advantages in the dismantling of end-of-life vehicles. Illegal dismantling results in negative environmental impacts compared to dismantling in legal operations. A shift to authorised dismantling shows positive economic effects and would reduce environmental costs. 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Illegal treatment of end-of-life vehicels assessment of the environmental, micro- and macroeconomic effects : executive summary |
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Based on the results of this study, it is estimated that around 363,000 end-of-life vehicles are dismantled annually in Germany (reference year: 2018) by illegal dismantling actors, and around 73,000 end-of-live vehicles are illegally exported. Against this background, the research objective of this project, was to quantify the ecological and economic impacts caused by the illegal end-of-life vehicle recycling and the illegal export of end-of-live vehicles. Additionally, suitable, effective, and efficient measures aimed at minimising these impacts were to be derived. It can be conclued that illegal actors have relevant cost advantages in the dismantling of end-of-life vehicles. Illegal dismantling results in negative environmental impacts compared to dismantling in legal operations. A shift to authorised dismantling shows positive economic effects and would reduce environmental costs. A reduction in illegal dismantling activities can be achieved by means of various measures, which are described in detail below. Die Rechercheergebnisse der Studie deuten darauf hin, dass rund 363.000 Altfahrzeuge in Deutschland jährlich (Bezugsjahr: 2018) von nicht anerkannten Akteuren demontiert, rund 73.000 Altfahrzeuge illegal exportiert werden. Zielsetzung der Forschungsarbeiten in diesem Projekt war vor diesem Hintergrund die Quantifizierung der ökologischen und ökonomischen Auswirkungen durch die nicht anerkannte Altfahrzeugentsorgung und den illegalen Export von Altfahrzeugen sowie die Bewertung der Situation und Ableitung geeigneter, effektiver und effizienter Maßnahmen zur Minimierung der Auswirkungen. Es konnte gezeigt werden, dass nicht anerkannte Akteure bei der Demontage von Altfahrzeugen über relevante Kostenvorteile verfügen. Aus der illegalen Demontage resultieren negative Umweltwirkungen im Vergleich zur Demontage in anerkannten Betrieben. Eine Verlagerung in die anerkannte Demontage zeigt positive volkswirtschaftliche Effekte und würde Umweltkosten reduzieren. Anhand verschiedener Maßnahmen, welche im Einzelnen beschrieben werden, kann eine Reduzierung illegaler Demontageaktivitäten erreicht werden. Report completed in: November 2021 |
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Based on the results of this study, it is estimated that around 363,000 end-of-life vehicles are dismantled annually in Germany (reference year: 2018) by illegal dismantling actors, and around 73,000 end-of-live vehicles are illegally exported. Against this background, the research objective of this project, was to quantify the ecological and economic impacts caused by the illegal end-of-life vehicle recycling and the illegal export of end-of-live vehicles. Additionally, suitable, effective, and efficient measures aimed at minimising these impacts were to be derived. It can be conclued that illegal actors have relevant cost advantages in the dismantling of end-of-life vehicles. Illegal dismantling results in negative environmental impacts compared to dismantling in legal operations. A shift to authorised dismantling shows positive economic effects and would reduce environmental costs. A reduction in illegal dismantling activities can be achieved by means of various measures, which are described in detail below. Die Rechercheergebnisse der Studie deuten darauf hin, dass rund 363.000 Altfahrzeuge in Deutschland jährlich (Bezugsjahr: 2018) von nicht anerkannten Akteuren demontiert, rund 73.000 Altfahrzeuge illegal exportiert werden. Zielsetzung der Forschungsarbeiten in diesem Projekt war vor diesem Hintergrund die Quantifizierung der ökologischen und ökonomischen Auswirkungen durch die nicht anerkannte Altfahrzeugentsorgung und den illegalen Export von Altfahrzeugen sowie die Bewertung der Situation und Ableitung geeigneter, effektiver und effizienter Maßnahmen zur Minimierung der Auswirkungen. Es konnte gezeigt werden, dass nicht anerkannte Akteure bei der Demontage von Altfahrzeugen über relevante Kostenvorteile verfügen. Aus der illegalen Demontage resultieren negative Umweltwirkungen im Vergleich zur Demontage in anerkannten Betrieben. Eine Verlagerung in die anerkannte Demontage zeigt positive volkswirtschaftliche Effekte und würde Umweltkosten reduzieren. Anhand verschiedener Maßnahmen, welche im Einzelnen beschrieben werden, kann eine Reduzierung illegaler Demontageaktivitäten erreicht werden. Report completed in: November 2021 |
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Based on the results of this study, it is estimated that around 363,000 end-of-life vehicles are dismantled annually in Germany (reference year: 2018) by illegal dismantling actors, and around 73,000 end-of-live vehicles are illegally exported. Against this background, the research objective of this project, was to quantify the ecological and economic impacts caused by the illegal end-of-life vehicle recycling and the illegal export of end-of-live vehicles. Additionally, suitable, effective, and efficient measures aimed at minimising these impacts were to be derived. It can be conclued that illegal actors have relevant cost advantages in the dismantling of end-of-life vehicles. Illegal dismantling results in negative environmental impacts compared to dismantling in legal operations. A shift to authorised dismantling shows positive economic effects and would reduce environmental costs. A reduction in illegal dismantling activities can be achieved by means of various measures, which are described in detail below. Die Rechercheergebnisse der Studie deuten darauf hin, dass rund 363.000 Altfahrzeuge in Deutschland jährlich (Bezugsjahr: 2018) von nicht anerkannten Akteuren demontiert, rund 73.000 Altfahrzeuge illegal exportiert werden. Zielsetzung der Forschungsarbeiten in diesem Projekt war vor diesem Hintergrund die Quantifizierung der ökologischen und ökonomischen Auswirkungen durch die nicht anerkannte Altfahrzeugentsorgung und den illegalen Export von Altfahrzeugen sowie die Bewertung der Situation und Ableitung geeigneter, effektiver und effizienter Maßnahmen zur Minimierung der Auswirkungen. Es konnte gezeigt werden, dass nicht anerkannte Akteure bei der Demontage von Altfahrzeugen über relevante Kostenvorteile verfügen. Aus der illegalen Demontage resultieren negative Umweltwirkungen im Vergleich zur Demontage in anerkannten Betrieben. Eine Verlagerung in die anerkannte Demontage zeigt positive volkswirtschaftliche Effekte und würde Umweltkosten reduzieren. Anhand verschiedener Maßnahmen, welche im Einzelnen beschrieben werden, kann eine Reduzierung illegaler Demontageaktivitäten erreicht werden. Report completed in: November 2021 |
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KG, Düsseldorf) ; on behalf of the German Environment Agency ; publisher: Umweltbundesamt ; report performed by: Ökopol Institute for Environmental Strategies GmbH ; edited by: Section III 1.2 Extended Producer Responsibility, Regina Kohlmeyer</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1="3" ind2="0"><subfield code="a">vehicles</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Dessau-Roßlau</subfield><subfield code="b">Umweltbundesamt</subfield><subfield code="c">November 2022</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 Online-Ressource (100 Seiten, 5,83 MB)</subfield><subfield code="b">Illustrationen, Diagramme</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Computermedien</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Online-Ressource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Texte / Umweltbundesamt</subfield><subfield code="v">2022, 130</subfield></datafield><datafield tag="500" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Report completed in: November 2021</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Based on the results of this study, it is estimated that around 363,000 end-of-life vehicles are dismantled annually in Germany (reference year: 2018) by illegal dismantling actors, and around 73,000 end-of-live vehicles are illegally exported. Against this background, the research objective of this project, was to quantify the ecological and economic impacts caused by the illegal end-of-life vehicle recycling and the illegal export of end-of-live vehicles. Additionally, suitable, effective, and efficient measures aimed at minimising these impacts were to be derived. It can be conclued that illegal actors have relevant cost advantages in the dismantling of end-of-life vehicles. Illegal dismantling results in negative environmental impacts compared to dismantling in legal operations. A shift to authorised dismantling shows positive economic effects and would reduce environmental costs. A reduction in illegal dismantling activities can be achieved by means of various measures, which are described in detail below.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Die Rechercheergebnisse der Studie deuten darauf hin, dass rund 363.000 Altfahrzeuge in Deutschland jährlich (Bezugsjahr: 2018) von nicht anerkannten Akteuren demontiert, rund 73.000 Altfahrzeuge illegal exportiert werden. Zielsetzung der Forschungsarbeiten in diesem Projekt war vor diesem Hintergrund die Quantifizierung der ökologischen und ökonomischen Auswirkungen durch die nicht anerkannte Altfahrzeugentsorgung und den illegalen Export von Altfahrzeugen sowie die Bewertung der Situation und Ableitung geeigneter, effektiver und effizienter Maßnahmen zur Minimierung der Auswirkungen. Es konnte gezeigt werden, dass nicht anerkannte Akteure bei der Demontage von Altfahrzeugen über relevante Kostenvorteile verfügen. Aus der illegalen Demontage resultieren negative Umweltwirkungen im Vergleich zur Demontage in anerkannten Betrieben. Eine Verlagerung in die anerkannte Demontage zeigt positive volkswirtschaftliche Effekte und würde Umweltkosten reduzieren. Anhand verschiedener Maßnahmen, welche im Einzelnen beschrieben werden, kann eine Reduzierung illegaler Demontageaktivitäten erreicht werden.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Sprache der Zusammenfassung: Deutsch, Englisch</subfield></datafield><datafield tag="583" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Archivierung/Langzeitarchivierung gewährleistet</subfield><subfield code="c">2022</subfield><subfield code="f">PEST</subfield><subfield code="x">XA-DE-ST</subfield><subfield code="2">pdager</subfield><subfield code="5">DE-3</subfield></datafield><datafield tag="655" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Forschungsbericht</subfield><subfield code="0">(DE-588)4155043-2</subfield><subfield code="0">(DE-627)10467444X</subfield><subfield code="0">(DE-576)209815833</subfield><subfield code="2">gnd-content</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Sander, Knut</subfield><subfield code="e">verfasserin</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Memelink, Robin</subfield><subfield code="e">verfasserin</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Knode, Martin</subfield><subfield code="e">verfasserin</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Freier, Marcel</subfield><subfield code="e">verfasserin</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Porsch, Lucas</subfield><subfield code="e">verfasserin</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Schomerus, Thomas</subfield><subfield code="e">verfasserin</subfield><subfield code="0">(DE-588)11213355X</subfield><subfield code="0">(DE-627)488784867</subfield><subfield code="0">(DE-576)164935452</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Wilkes, Simon</subfield><subfield code="e">verfasserin</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Flormann, Peter</subfield><subfield code="e">verfasserin</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Kohlmeyer, Regina</subfield><subfield code="e">herausgeberin</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="710" ind1="2" ind2=" "><subfield code="a">Deutschland</subfield><subfield code="b">Umweltbundesamt</subfield><subfield code="e">Herausgebendes Organ</subfield><subfield code="0">(DE-588)2116834-9</subfield><subfield code="0">(DE-627)101508158</subfield><subfield code="0">(DE-576)193757982</subfield><subfield code="4">isb</subfield><subfield code="4">pat</subfield></datafield><datafield tag="710" ind1="2" ind2=" "><subfield code="a">Ökopol - 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