Reform of reduced earning capacity pension cuts risk of poverty, but comes late
An accident, a chronic illness, or even a congenital disability are common causes of a loss of earning capacity. Although the loss of earned income is insured through the reduced earning capacity pension in the statutory pension insurance scheme, the amount received is so low that people with reduce...
Ausführliche Beschreibung
Autor*in: |
Becker, Sebastian [verfasserIn] Gehlen, Annica [verfasserIn] Geyer, Johannes - 1978- [verfasserIn] Haan, Peter - 1977- [verfasserIn] |
---|
Format: |
E-Artikel |
---|---|
Sprache: |
Englisch |
Erschienen: |
2023 |
---|
Schlagwörter: |
---|
Übergeordnetes Werk: |
Enthalten in: DIW weekly report - Berlin : DIW, 2018, 13(2023), 17/18, Seite 123-129 |
---|---|
Übergeordnetes Werk: |
volume:13 ; year:2023 ; number:17/18 ; pages:123-129 |
Links: |
---|
DOI / URN: |
10.18723/diw_dwr:2023-17-1 |
---|
Katalog-ID: |
1850784477 |
---|
LEADER | 01000caa a2200265 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 1850784477 | ||
003 | DE-627 | ||
005 | 20231124141735.0 | ||
007 | cr uuu---uuuuu | ||
008 | 230622s2023 xx |||||o 00| ||eng c | ||
024 | 7 | |a 10.18723/diw_dwr:2023-17-1 |2 doi | |
024 | 7 | |a 10419/272925 |2 hdl | |
035 | |a (DE-627)1850784477 | ||
035 | |a (DE-599)KXP1850784477 | ||
040 | |a DE-627 |b ger |c DE-627 |e rda | ||
041 | |a eng | ||
084 | |a D31 |a H55 |a I14 |2 jelc | ||
100 | 1 | |a Becker, Sebastian |e verfasserin |0 (DE-588)1195226810 |0 (DE-627)1677378905 |4 aut | |
245 | 1 | 0 | |a Reform of reduced earning capacity pension cuts risk of poverty, but comes late |c by Sebastian Becker, Annica Gehlen, Johannes Geyer und Peter Haan |
264 | 1 | |c 2023 | |
336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a Computermedien |b c |2 rdamedia | ||
338 | |a Online-Ressource |b cr |2 rdacarrier | ||
520 | |a An accident, a chronic illness, or even a congenital disability are common causes of a loss of earning capacity. Although the loss of earned income is insured through the reduced earning capacity pension in the statutory pension insurance scheme, the amount received is so low that people with reduced earning capacity are at very high risk of poverty and there is a higher-than-average likelihood of them claiming basic income support. Since the 2001 pension reform, there has been a general decrease in average benefit payments. Reforms in 2014 and 2019 introduced improvements to new pensions but existing pensions did not benefit. The reform aims to correct this from July 2024. Calculations show that although this reform could potentially reduce the risk of poverty by around eight percent, there continues to be an above-average likelihood of people with reduced earning capacity being affected by poverty. In addition, those affected have a low life expectancy, meaning that a significant portion of those who could potentially benefit from the reform will no longer be alive when it comes into force. The findings show that the changes need to be implemented quickly and other measures are required to minimize the risk of poverty among those with reduced earning capacity. | ||
520 | |a Ein Unfall, eine chronische Erkrankung oder auch eine angeborene Behinderung sind häufige Ursachen für den Verlust der Erwerbsfähigkeit. Der Wegfall des Erwerbseinkommens wird zwar durch die Erwerbsminderungsrente in der gesetzlichen Rentenversicherung versichert. Diese Rente ist aber so niedrig, dass Erwerbsgeminderte einem sehr hohen Armutsrisiko ausgesetzt sind und überdurchschnittlich häufig Leistungen der Grundsicherung beziehen. Seit der Rentenreform 2001 sind die durchschnittlichen Leistungen stark zurückgegangen. Reformen in den Jahren 2014 und 2019 führten zwar Verbesserungen für neu zugehende Renten ein, der Rentenbestand profitierte allerdings nicht davon. Dies wird erst zum Juli 2024 nachgeholt. Berechnungen zeigen, dass diese Reform das Armutsrisiko zwar um knapp acht Prozent senken kann, Erwerbsgeminderte aber weiterhin überdurchschnittlich häufig von Armut betroffen sind. Zudem haben die Betroffenen eine niedrige Lebenserwartung; ein relevanter Teil der potenziell Begünstigten wird nicht mehr am Leben sein, wenn die Reform in Kraft tritt. Die Ergebnisse verdeutlichen, dass es bei dieser Leistung auf eine schnellere Umsetzung ankommt und weitere Maßnahmen nötig sind, um das Armutsrisiko bei Erwerbsminderung zu reduzieren. | ||
650 | 4 | |a disability pension |7 (dpeaa)DE-206 | |
650 | 4 | |a poverty |7 (dpeaa)DE-206 | |
650 | 4 | |a pension reform |7 (dpeaa)DE-206 | |
700 | 1 | |a Gehlen, Annica |e verfasserin |0 (DE-588)1209305836 |0 (DE-627)1696961343 |4 aut | |
700 | 1 | |a Geyer, Johannes |d 1978- |e verfasserin |0 (DE-588)138969612 |0 (DE-627)607230169 |0 (DE-576)309754542 |4 aut | |
700 | 1 | |a Haan, Peter |d 1977- |e verfasserin |0 (DE-588)132882019 |0 (DE-627)527887919 |0 (DE-576)299478602 |4 aut | |
773 | 0 | 8 | |i Enthalten in |t DIW weekly report |d Berlin : DIW, 2018 |g 13(2023), 17/18, Seite 123-129 |w (DE-627)1010924567 |w (DE-600)2916740-1 |w (DE-576)497197804 |x 2568-7697 |7 nnns |
773 | 1 | 8 | |g volume:13 |g year:2023 |g number:17/18 |g pages:123-129 |
856 | 4 | 0 | |u https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.871015.de/dwr-23-17-1.pdf |x Verlag |z kostenfrei |
856 | 4 | 0 | |u http://doi.org/10.18723/diw_dwr:2023-17-1 |x Resolving-System |z kostenfrei |
856 | 4 | 0 | |u https://hdl.handle.net/10419/272925 |x Resolving-System |z kostenfrei |
912 | |a GBV_USEFLAG_U | ||
912 | |a GBV_ILN_26 | ||
912 | |a ISIL_DE-206 | ||
912 | |a SYSFLAG_1 | ||
912 | |a GBV_KXP | ||
912 | |a GBV_ILN_11 | ||
912 | |a GBV_ILN_20 | ||
912 | |a GBV_ILN_22 | ||
912 | |a GBV_ILN_23 | ||
912 | |a GBV_ILN_24 | ||
912 | |a GBV_ILN_31 | ||
912 | |a GBV_ILN_39 | ||
912 | |a GBV_ILN_40 | ||
912 | |a GBV_ILN_60 | ||
912 | |a GBV_ILN_62 | ||
912 | |a GBV_ILN_63 | ||
912 | |a GBV_ILN_65 | ||
912 | |a GBV_ILN_69 | ||
912 | |a GBV_ILN_70 | ||
912 | |a GBV_ILN_73 | ||
912 | |a GBV_ILN_95 | ||
912 | |a GBV_ILN_105 | ||
912 | |a GBV_ILN_110 | ||
912 | |a GBV_ILN_151 | ||
912 | |a GBV_ILN_152 | ||
912 | |a GBV_ILN_161 | ||
912 | |a GBV_ILN_206 | ||
912 | |a GBV_ILN_213 | ||
912 | |a GBV_ILN_230 | ||
912 | |a GBV_ILN_267 | ||
912 | |a GBV_ILN_285 | ||
912 | |a GBV_ILN_293 | ||
912 | |a GBV_ILN_370 | ||
912 | |a GBV_ILN_602 | ||
912 | |a GBV_ILN_2006 | ||
912 | |a GBV_ILN_2009 | ||
912 | |a GBV_ILN_2010 | ||
912 | |a GBV_ILN_2014 | ||
912 | |a GBV_ILN_2020 | ||
912 | |a GBV_ILN_2021 | ||
912 | |a GBV_ILN_2027 | ||
912 | |a GBV_ILN_2034 | ||
912 | |a GBV_ILN_2055 | ||
912 | |a GBV_ILN_2108 | ||
912 | |a GBV_ILN_2111 | ||
912 | |a GBV_ILN_4012 | ||
912 | |a GBV_ILN_4037 | ||
912 | |a GBV_ILN_4046 | ||
912 | |a GBV_ILN_4112 | ||
912 | |a GBV_ILN_4125 | ||
912 | |a GBV_ILN_4126 | ||
912 | |a GBV_ILN_4249 | ||
912 | |a GBV_ILN_4305 | ||
912 | |a GBV_ILN_4306 | ||
912 | |a GBV_ILN_4307 | ||
912 | |a GBV_ILN_4313 | ||
912 | |a GBV_ILN_4322 | ||
912 | |a GBV_ILN_4323 | ||
912 | |a GBV_ILN_4324 | ||
912 | |a GBV_ILN_4325 | ||
912 | |a GBV_ILN_4326 | ||
912 | |a GBV_ILN_4335 | ||
912 | |a GBV_ILN_4338 | ||
912 | |a GBV_ILN_4367 | ||
912 | |a GBV_ILN_4700 | ||
912 | |a GBV_ILN_2403 | ||
912 | |a GBV_ILN_2403 | ||
912 | |a ISIL_DE-LFER | ||
951 | |a AR | ||
952 | |d 13 |j 2023 |e 17/18 |h 123-129 | ||
980 | |2 26 |1 01 |x 0206 |b 4341885618 |y x1z |z 22-06-23 | ||
980 | |2 2403 |1 01 |x DE-LFER |b 434806766X |c 00 |f --%%-- |d --%%-- |e n |j --%%-- |y l01 |z 04-07-23 | ||
981 | |2 2403 |1 01 |x DE-LFER |r http://doi.org/10.18723/diw_dwr:2023-17-1 | ||
981 | |2 2403 |1 01 |x DE-LFER |r https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.871015.de/dwr-23-17-1.pdf |
author_variant |
s b sb a g ag j g jg p h ph |
---|---|
matchkey_str |
article:25687697:2023----::eomfeueerigaaiyesoctrsop |
hierarchy_sort_str |
2023 |
publishDate |
2023 |
allfields |
10.18723/diw_dwr:2023-17-1 doi 10419/272925 hdl (DE-627)1850784477 (DE-599)KXP1850784477 DE-627 ger DE-627 rda eng D31 H55 I14 jelc Becker, Sebastian verfasserin (DE-588)1195226810 (DE-627)1677378905 aut Reform of reduced earning capacity pension cuts risk of poverty, but comes late by Sebastian Becker, Annica Gehlen, Johannes Geyer und Peter Haan 2023 Text txt rdacontent Computermedien c rdamedia Online-Ressource cr rdacarrier An accident, a chronic illness, or even a congenital disability are common causes of a loss of earning capacity. Although the loss of earned income is insured through the reduced earning capacity pension in the statutory pension insurance scheme, the amount received is so low that people with reduced earning capacity are at very high risk of poverty and there is a higher-than-average likelihood of them claiming basic income support. Since the 2001 pension reform, there has been a general decrease in average benefit payments. Reforms in 2014 and 2019 introduced improvements to new pensions but existing pensions did not benefit. The reform aims to correct this from July 2024. Calculations show that although this reform could potentially reduce the risk of poverty by around eight percent, there continues to be an above-average likelihood of people with reduced earning capacity being affected by poverty. In addition, those affected have a low life expectancy, meaning that a significant portion of those who could potentially benefit from the reform will no longer be alive when it comes into force. The findings show that the changes need to be implemented quickly and other measures are required to minimize the risk of poverty among those with reduced earning capacity. Ein Unfall, eine chronische Erkrankung oder auch eine angeborene Behinderung sind häufige Ursachen für den Verlust der Erwerbsfähigkeit. Der Wegfall des Erwerbseinkommens wird zwar durch die Erwerbsminderungsrente in der gesetzlichen Rentenversicherung versichert. Diese Rente ist aber so niedrig, dass Erwerbsgeminderte einem sehr hohen Armutsrisiko ausgesetzt sind und überdurchschnittlich häufig Leistungen der Grundsicherung beziehen. Seit der Rentenreform 2001 sind die durchschnittlichen Leistungen stark zurückgegangen. Reformen in den Jahren 2014 und 2019 führten zwar Verbesserungen für neu zugehende Renten ein, der Rentenbestand profitierte allerdings nicht davon. Dies wird erst zum Juli 2024 nachgeholt. Berechnungen zeigen, dass diese Reform das Armutsrisiko zwar um knapp acht Prozent senken kann, Erwerbsgeminderte aber weiterhin überdurchschnittlich häufig von Armut betroffen sind. Zudem haben die Betroffenen eine niedrige Lebenserwartung; ein relevanter Teil der potenziell Begünstigten wird nicht mehr am Leben sein, wenn die Reform in Kraft tritt. Die Ergebnisse verdeutlichen, dass es bei dieser Leistung auf eine schnellere Umsetzung ankommt und weitere Maßnahmen nötig sind, um das Armutsrisiko bei Erwerbsminderung zu reduzieren. disability pension (dpeaa)DE-206 poverty (dpeaa)DE-206 pension reform (dpeaa)DE-206 Gehlen, Annica verfasserin (DE-588)1209305836 (DE-627)1696961343 aut Geyer, Johannes 1978- verfasserin (DE-588)138969612 (DE-627)607230169 (DE-576)309754542 aut Haan, Peter 1977- verfasserin (DE-588)132882019 (DE-627)527887919 (DE-576)299478602 aut Enthalten in DIW weekly report Berlin : DIW, 2018 13(2023), 17/18, Seite 123-129 (DE-627)1010924567 (DE-600)2916740-1 (DE-576)497197804 2568-7697 nnns volume:13 year:2023 number:17/18 pages:123-129 https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.871015.de/dwr-23-17-1.pdf Verlag kostenfrei http://doi.org/10.18723/diw_dwr:2023-17-1 Resolving-System kostenfrei https://hdl.handle.net/10419/272925 Resolving-System kostenfrei GBV_USEFLAG_U GBV_ILN_26 ISIL_DE-206 SYSFLAG_1 GBV_KXP GBV_ILN_11 GBV_ILN_20 GBV_ILN_22 GBV_ILN_23 GBV_ILN_24 GBV_ILN_31 GBV_ILN_39 GBV_ILN_40 GBV_ILN_60 GBV_ILN_62 GBV_ILN_63 GBV_ILN_65 GBV_ILN_69 GBV_ILN_70 GBV_ILN_73 GBV_ILN_95 GBV_ILN_105 GBV_ILN_110 GBV_ILN_151 GBV_ILN_152 GBV_ILN_161 GBV_ILN_206 GBV_ILN_213 GBV_ILN_230 GBV_ILN_267 GBV_ILN_285 GBV_ILN_293 GBV_ILN_370 GBV_ILN_602 GBV_ILN_2006 GBV_ILN_2009 GBV_ILN_2010 GBV_ILN_2014 GBV_ILN_2020 GBV_ILN_2021 GBV_ILN_2027 GBV_ILN_2034 GBV_ILN_2055 GBV_ILN_2108 GBV_ILN_2111 GBV_ILN_4012 GBV_ILN_4037 GBV_ILN_4046 GBV_ILN_4112 GBV_ILN_4125 GBV_ILN_4126 GBV_ILN_4249 GBV_ILN_4305 GBV_ILN_4306 GBV_ILN_4307 GBV_ILN_4313 GBV_ILN_4322 GBV_ILN_4323 GBV_ILN_4324 GBV_ILN_4325 GBV_ILN_4326 GBV_ILN_4335 GBV_ILN_4338 GBV_ILN_4367 GBV_ILN_4700 GBV_ILN_2403 GBV_ILN_2403 ISIL_DE-LFER AR 13 2023 17/18 123-129 26 01 0206 4341885618 x1z 22-06-23 2403 01 DE-LFER 434806766X 00 --%%-- --%%-- n --%%-- l01 04-07-23 2403 01 DE-LFER http://doi.org/10.18723/diw_dwr:2023-17-1 2403 01 DE-LFER https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.871015.de/dwr-23-17-1.pdf |
spelling |
10.18723/diw_dwr:2023-17-1 doi 10419/272925 hdl (DE-627)1850784477 (DE-599)KXP1850784477 DE-627 ger DE-627 rda eng D31 H55 I14 jelc Becker, Sebastian verfasserin (DE-588)1195226810 (DE-627)1677378905 aut Reform of reduced earning capacity pension cuts risk of poverty, but comes late by Sebastian Becker, Annica Gehlen, Johannes Geyer und Peter Haan 2023 Text txt rdacontent Computermedien c rdamedia Online-Ressource cr rdacarrier An accident, a chronic illness, or even a congenital disability are common causes of a loss of earning capacity. Although the loss of earned income is insured through the reduced earning capacity pension in the statutory pension insurance scheme, the amount received is so low that people with reduced earning capacity are at very high risk of poverty and there is a higher-than-average likelihood of them claiming basic income support. Since the 2001 pension reform, there has been a general decrease in average benefit payments. Reforms in 2014 and 2019 introduced improvements to new pensions but existing pensions did not benefit. The reform aims to correct this from July 2024. Calculations show that although this reform could potentially reduce the risk of poverty by around eight percent, there continues to be an above-average likelihood of people with reduced earning capacity being affected by poverty. In addition, those affected have a low life expectancy, meaning that a significant portion of those who could potentially benefit from the reform will no longer be alive when it comes into force. The findings show that the changes need to be implemented quickly and other measures are required to minimize the risk of poverty among those with reduced earning capacity. Ein Unfall, eine chronische Erkrankung oder auch eine angeborene Behinderung sind häufige Ursachen für den Verlust der Erwerbsfähigkeit. Der Wegfall des Erwerbseinkommens wird zwar durch die Erwerbsminderungsrente in der gesetzlichen Rentenversicherung versichert. Diese Rente ist aber so niedrig, dass Erwerbsgeminderte einem sehr hohen Armutsrisiko ausgesetzt sind und überdurchschnittlich häufig Leistungen der Grundsicherung beziehen. Seit der Rentenreform 2001 sind die durchschnittlichen Leistungen stark zurückgegangen. Reformen in den Jahren 2014 und 2019 führten zwar Verbesserungen für neu zugehende Renten ein, der Rentenbestand profitierte allerdings nicht davon. Dies wird erst zum Juli 2024 nachgeholt. Berechnungen zeigen, dass diese Reform das Armutsrisiko zwar um knapp acht Prozent senken kann, Erwerbsgeminderte aber weiterhin überdurchschnittlich häufig von Armut betroffen sind. Zudem haben die Betroffenen eine niedrige Lebenserwartung; ein relevanter Teil der potenziell Begünstigten wird nicht mehr am Leben sein, wenn die Reform in Kraft tritt. Die Ergebnisse verdeutlichen, dass es bei dieser Leistung auf eine schnellere Umsetzung ankommt und weitere Maßnahmen nötig sind, um das Armutsrisiko bei Erwerbsminderung zu reduzieren. disability pension (dpeaa)DE-206 poverty (dpeaa)DE-206 pension reform (dpeaa)DE-206 Gehlen, Annica verfasserin (DE-588)1209305836 (DE-627)1696961343 aut Geyer, Johannes 1978- verfasserin (DE-588)138969612 (DE-627)607230169 (DE-576)309754542 aut Haan, Peter 1977- verfasserin (DE-588)132882019 (DE-627)527887919 (DE-576)299478602 aut Enthalten in DIW weekly report Berlin : DIW, 2018 13(2023), 17/18, Seite 123-129 (DE-627)1010924567 (DE-600)2916740-1 (DE-576)497197804 2568-7697 nnns volume:13 year:2023 number:17/18 pages:123-129 https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.871015.de/dwr-23-17-1.pdf Verlag kostenfrei http://doi.org/10.18723/diw_dwr:2023-17-1 Resolving-System kostenfrei https://hdl.handle.net/10419/272925 Resolving-System kostenfrei GBV_USEFLAG_U GBV_ILN_26 ISIL_DE-206 SYSFLAG_1 GBV_KXP GBV_ILN_11 GBV_ILN_20 GBV_ILN_22 GBV_ILN_23 GBV_ILN_24 GBV_ILN_31 GBV_ILN_39 GBV_ILN_40 GBV_ILN_60 GBV_ILN_62 GBV_ILN_63 GBV_ILN_65 GBV_ILN_69 GBV_ILN_70 GBV_ILN_73 GBV_ILN_95 GBV_ILN_105 GBV_ILN_110 GBV_ILN_151 GBV_ILN_152 GBV_ILN_161 GBV_ILN_206 GBV_ILN_213 GBV_ILN_230 GBV_ILN_267 GBV_ILN_285 GBV_ILN_293 GBV_ILN_370 GBV_ILN_602 GBV_ILN_2006 GBV_ILN_2009 GBV_ILN_2010 GBV_ILN_2014 GBV_ILN_2020 GBV_ILN_2021 GBV_ILN_2027 GBV_ILN_2034 GBV_ILN_2055 GBV_ILN_2108 GBV_ILN_2111 GBV_ILN_4012 GBV_ILN_4037 GBV_ILN_4046 GBV_ILN_4112 GBV_ILN_4125 GBV_ILN_4126 GBV_ILN_4249 GBV_ILN_4305 GBV_ILN_4306 GBV_ILN_4307 GBV_ILN_4313 GBV_ILN_4322 GBV_ILN_4323 GBV_ILN_4324 GBV_ILN_4325 GBV_ILN_4326 GBV_ILN_4335 GBV_ILN_4338 GBV_ILN_4367 GBV_ILN_4700 GBV_ILN_2403 GBV_ILN_2403 ISIL_DE-LFER AR 13 2023 17/18 123-129 26 01 0206 4341885618 x1z 22-06-23 2403 01 DE-LFER 434806766X 00 --%%-- --%%-- n --%%-- l01 04-07-23 2403 01 DE-LFER http://doi.org/10.18723/diw_dwr:2023-17-1 2403 01 DE-LFER https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.871015.de/dwr-23-17-1.pdf |
allfields_unstemmed |
10.18723/diw_dwr:2023-17-1 doi 10419/272925 hdl (DE-627)1850784477 (DE-599)KXP1850784477 DE-627 ger DE-627 rda eng D31 H55 I14 jelc Becker, Sebastian verfasserin (DE-588)1195226810 (DE-627)1677378905 aut Reform of reduced earning capacity pension cuts risk of poverty, but comes late by Sebastian Becker, Annica Gehlen, Johannes Geyer und Peter Haan 2023 Text txt rdacontent Computermedien c rdamedia Online-Ressource cr rdacarrier An accident, a chronic illness, or even a congenital disability are common causes of a loss of earning capacity. Although the loss of earned income is insured through the reduced earning capacity pension in the statutory pension insurance scheme, the amount received is so low that people with reduced earning capacity are at very high risk of poverty and there is a higher-than-average likelihood of them claiming basic income support. Since the 2001 pension reform, there has been a general decrease in average benefit payments. Reforms in 2014 and 2019 introduced improvements to new pensions but existing pensions did not benefit. The reform aims to correct this from July 2024. Calculations show that although this reform could potentially reduce the risk of poverty by around eight percent, there continues to be an above-average likelihood of people with reduced earning capacity being affected by poverty. In addition, those affected have a low life expectancy, meaning that a significant portion of those who could potentially benefit from the reform will no longer be alive when it comes into force. The findings show that the changes need to be implemented quickly and other measures are required to minimize the risk of poverty among those with reduced earning capacity. Ein Unfall, eine chronische Erkrankung oder auch eine angeborene Behinderung sind häufige Ursachen für den Verlust der Erwerbsfähigkeit. Der Wegfall des Erwerbseinkommens wird zwar durch die Erwerbsminderungsrente in der gesetzlichen Rentenversicherung versichert. Diese Rente ist aber so niedrig, dass Erwerbsgeminderte einem sehr hohen Armutsrisiko ausgesetzt sind und überdurchschnittlich häufig Leistungen der Grundsicherung beziehen. Seit der Rentenreform 2001 sind die durchschnittlichen Leistungen stark zurückgegangen. Reformen in den Jahren 2014 und 2019 führten zwar Verbesserungen für neu zugehende Renten ein, der Rentenbestand profitierte allerdings nicht davon. Dies wird erst zum Juli 2024 nachgeholt. Berechnungen zeigen, dass diese Reform das Armutsrisiko zwar um knapp acht Prozent senken kann, Erwerbsgeminderte aber weiterhin überdurchschnittlich häufig von Armut betroffen sind. Zudem haben die Betroffenen eine niedrige Lebenserwartung; ein relevanter Teil der potenziell Begünstigten wird nicht mehr am Leben sein, wenn die Reform in Kraft tritt. Die Ergebnisse verdeutlichen, dass es bei dieser Leistung auf eine schnellere Umsetzung ankommt und weitere Maßnahmen nötig sind, um das Armutsrisiko bei Erwerbsminderung zu reduzieren. disability pension (dpeaa)DE-206 poverty (dpeaa)DE-206 pension reform (dpeaa)DE-206 Gehlen, Annica verfasserin (DE-588)1209305836 (DE-627)1696961343 aut Geyer, Johannes 1978- verfasserin (DE-588)138969612 (DE-627)607230169 (DE-576)309754542 aut Haan, Peter 1977- verfasserin (DE-588)132882019 (DE-627)527887919 (DE-576)299478602 aut Enthalten in DIW weekly report Berlin : DIW, 2018 13(2023), 17/18, Seite 123-129 (DE-627)1010924567 (DE-600)2916740-1 (DE-576)497197804 2568-7697 nnns volume:13 year:2023 number:17/18 pages:123-129 https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.871015.de/dwr-23-17-1.pdf Verlag kostenfrei http://doi.org/10.18723/diw_dwr:2023-17-1 Resolving-System kostenfrei https://hdl.handle.net/10419/272925 Resolving-System kostenfrei GBV_USEFLAG_U GBV_ILN_26 ISIL_DE-206 SYSFLAG_1 GBV_KXP GBV_ILN_11 GBV_ILN_20 GBV_ILN_22 GBV_ILN_23 GBV_ILN_24 GBV_ILN_31 GBV_ILN_39 GBV_ILN_40 GBV_ILN_60 GBV_ILN_62 GBV_ILN_63 GBV_ILN_65 GBV_ILN_69 GBV_ILN_70 GBV_ILN_73 GBV_ILN_95 GBV_ILN_105 GBV_ILN_110 GBV_ILN_151 GBV_ILN_152 GBV_ILN_161 GBV_ILN_206 GBV_ILN_213 GBV_ILN_230 GBV_ILN_267 GBV_ILN_285 GBV_ILN_293 GBV_ILN_370 GBV_ILN_602 GBV_ILN_2006 GBV_ILN_2009 GBV_ILN_2010 GBV_ILN_2014 GBV_ILN_2020 GBV_ILN_2021 GBV_ILN_2027 GBV_ILN_2034 GBV_ILN_2055 GBV_ILN_2108 GBV_ILN_2111 GBV_ILN_4012 GBV_ILN_4037 GBV_ILN_4046 GBV_ILN_4112 GBV_ILN_4125 GBV_ILN_4126 GBV_ILN_4249 GBV_ILN_4305 GBV_ILN_4306 GBV_ILN_4307 GBV_ILN_4313 GBV_ILN_4322 GBV_ILN_4323 GBV_ILN_4324 GBV_ILN_4325 GBV_ILN_4326 GBV_ILN_4335 GBV_ILN_4338 GBV_ILN_4367 GBV_ILN_4700 GBV_ILN_2403 GBV_ILN_2403 ISIL_DE-LFER AR 13 2023 17/18 123-129 26 01 0206 4341885618 x1z 22-06-23 2403 01 DE-LFER 434806766X 00 --%%-- --%%-- n --%%-- l01 04-07-23 2403 01 DE-LFER http://doi.org/10.18723/diw_dwr:2023-17-1 2403 01 DE-LFER https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.871015.de/dwr-23-17-1.pdf |
allfieldsGer |
10.18723/diw_dwr:2023-17-1 doi 10419/272925 hdl (DE-627)1850784477 (DE-599)KXP1850784477 DE-627 ger DE-627 rda eng D31 H55 I14 jelc Becker, Sebastian verfasserin (DE-588)1195226810 (DE-627)1677378905 aut Reform of reduced earning capacity pension cuts risk of poverty, but comes late by Sebastian Becker, Annica Gehlen, Johannes Geyer und Peter Haan 2023 Text txt rdacontent Computermedien c rdamedia Online-Ressource cr rdacarrier An accident, a chronic illness, or even a congenital disability are common causes of a loss of earning capacity. Although the loss of earned income is insured through the reduced earning capacity pension in the statutory pension insurance scheme, the amount received is so low that people with reduced earning capacity are at very high risk of poverty and there is a higher-than-average likelihood of them claiming basic income support. Since the 2001 pension reform, there has been a general decrease in average benefit payments. Reforms in 2014 and 2019 introduced improvements to new pensions but existing pensions did not benefit. The reform aims to correct this from July 2024. Calculations show that although this reform could potentially reduce the risk of poverty by around eight percent, there continues to be an above-average likelihood of people with reduced earning capacity being affected by poverty. In addition, those affected have a low life expectancy, meaning that a significant portion of those who could potentially benefit from the reform will no longer be alive when it comes into force. The findings show that the changes need to be implemented quickly and other measures are required to minimize the risk of poverty among those with reduced earning capacity. Ein Unfall, eine chronische Erkrankung oder auch eine angeborene Behinderung sind häufige Ursachen für den Verlust der Erwerbsfähigkeit. Der Wegfall des Erwerbseinkommens wird zwar durch die Erwerbsminderungsrente in der gesetzlichen Rentenversicherung versichert. Diese Rente ist aber so niedrig, dass Erwerbsgeminderte einem sehr hohen Armutsrisiko ausgesetzt sind und überdurchschnittlich häufig Leistungen der Grundsicherung beziehen. Seit der Rentenreform 2001 sind die durchschnittlichen Leistungen stark zurückgegangen. Reformen in den Jahren 2014 und 2019 führten zwar Verbesserungen für neu zugehende Renten ein, der Rentenbestand profitierte allerdings nicht davon. Dies wird erst zum Juli 2024 nachgeholt. Berechnungen zeigen, dass diese Reform das Armutsrisiko zwar um knapp acht Prozent senken kann, Erwerbsgeminderte aber weiterhin überdurchschnittlich häufig von Armut betroffen sind. Zudem haben die Betroffenen eine niedrige Lebenserwartung; ein relevanter Teil der potenziell Begünstigten wird nicht mehr am Leben sein, wenn die Reform in Kraft tritt. Die Ergebnisse verdeutlichen, dass es bei dieser Leistung auf eine schnellere Umsetzung ankommt und weitere Maßnahmen nötig sind, um das Armutsrisiko bei Erwerbsminderung zu reduzieren. disability pension (dpeaa)DE-206 poverty (dpeaa)DE-206 pension reform (dpeaa)DE-206 Gehlen, Annica verfasserin (DE-588)1209305836 (DE-627)1696961343 aut Geyer, Johannes 1978- verfasserin (DE-588)138969612 (DE-627)607230169 (DE-576)309754542 aut Haan, Peter 1977- verfasserin (DE-588)132882019 (DE-627)527887919 (DE-576)299478602 aut Enthalten in DIW weekly report Berlin : DIW, 2018 13(2023), 17/18, Seite 123-129 (DE-627)1010924567 (DE-600)2916740-1 (DE-576)497197804 2568-7697 nnns volume:13 year:2023 number:17/18 pages:123-129 https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.871015.de/dwr-23-17-1.pdf Verlag kostenfrei http://doi.org/10.18723/diw_dwr:2023-17-1 Resolving-System kostenfrei https://hdl.handle.net/10419/272925 Resolving-System kostenfrei GBV_USEFLAG_U GBV_ILN_26 ISIL_DE-206 SYSFLAG_1 GBV_KXP GBV_ILN_11 GBV_ILN_20 GBV_ILN_22 GBV_ILN_23 GBV_ILN_24 GBV_ILN_31 GBV_ILN_39 GBV_ILN_40 GBV_ILN_60 GBV_ILN_62 GBV_ILN_63 GBV_ILN_65 GBV_ILN_69 GBV_ILN_70 GBV_ILN_73 GBV_ILN_95 GBV_ILN_105 GBV_ILN_110 GBV_ILN_151 GBV_ILN_152 GBV_ILN_161 GBV_ILN_206 GBV_ILN_213 GBV_ILN_230 GBV_ILN_267 GBV_ILN_285 GBV_ILN_293 GBV_ILN_370 GBV_ILN_602 GBV_ILN_2006 GBV_ILN_2009 GBV_ILN_2010 GBV_ILN_2014 GBV_ILN_2020 GBV_ILN_2021 GBV_ILN_2027 GBV_ILN_2034 GBV_ILN_2055 GBV_ILN_2108 GBV_ILN_2111 GBV_ILN_4012 GBV_ILN_4037 GBV_ILN_4046 GBV_ILN_4112 GBV_ILN_4125 GBV_ILN_4126 GBV_ILN_4249 GBV_ILN_4305 GBV_ILN_4306 GBV_ILN_4307 GBV_ILN_4313 GBV_ILN_4322 GBV_ILN_4323 GBV_ILN_4324 GBV_ILN_4325 GBV_ILN_4326 GBV_ILN_4335 GBV_ILN_4338 GBV_ILN_4367 GBV_ILN_4700 GBV_ILN_2403 GBV_ILN_2403 ISIL_DE-LFER AR 13 2023 17/18 123-129 26 01 0206 4341885618 x1z 22-06-23 2403 01 DE-LFER 434806766X 00 --%%-- --%%-- n --%%-- l01 04-07-23 2403 01 DE-LFER http://doi.org/10.18723/diw_dwr:2023-17-1 2403 01 DE-LFER https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.871015.de/dwr-23-17-1.pdf |
allfieldsSound |
10.18723/diw_dwr:2023-17-1 doi 10419/272925 hdl (DE-627)1850784477 (DE-599)KXP1850784477 DE-627 ger DE-627 rda eng D31 H55 I14 jelc Becker, Sebastian verfasserin (DE-588)1195226810 (DE-627)1677378905 aut Reform of reduced earning capacity pension cuts risk of poverty, but comes late by Sebastian Becker, Annica Gehlen, Johannes Geyer und Peter Haan 2023 Text txt rdacontent Computermedien c rdamedia Online-Ressource cr rdacarrier An accident, a chronic illness, or even a congenital disability are common causes of a loss of earning capacity. Although the loss of earned income is insured through the reduced earning capacity pension in the statutory pension insurance scheme, the amount received is so low that people with reduced earning capacity are at very high risk of poverty and there is a higher-than-average likelihood of them claiming basic income support. Since the 2001 pension reform, there has been a general decrease in average benefit payments. Reforms in 2014 and 2019 introduced improvements to new pensions but existing pensions did not benefit. The reform aims to correct this from July 2024. Calculations show that although this reform could potentially reduce the risk of poverty by around eight percent, there continues to be an above-average likelihood of people with reduced earning capacity being affected by poverty. In addition, those affected have a low life expectancy, meaning that a significant portion of those who could potentially benefit from the reform will no longer be alive when it comes into force. The findings show that the changes need to be implemented quickly and other measures are required to minimize the risk of poverty among those with reduced earning capacity. Ein Unfall, eine chronische Erkrankung oder auch eine angeborene Behinderung sind häufige Ursachen für den Verlust der Erwerbsfähigkeit. Der Wegfall des Erwerbseinkommens wird zwar durch die Erwerbsminderungsrente in der gesetzlichen Rentenversicherung versichert. Diese Rente ist aber so niedrig, dass Erwerbsgeminderte einem sehr hohen Armutsrisiko ausgesetzt sind und überdurchschnittlich häufig Leistungen der Grundsicherung beziehen. Seit der Rentenreform 2001 sind die durchschnittlichen Leistungen stark zurückgegangen. Reformen in den Jahren 2014 und 2019 führten zwar Verbesserungen für neu zugehende Renten ein, der Rentenbestand profitierte allerdings nicht davon. Dies wird erst zum Juli 2024 nachgeholt. Berechnungen zeigen, dass diese Reform das Armutsrisiko zwar um knapp acht Prozent senken kann, Erwerbsgeminderte aber weiterhin überdurchschnittlich häufig von Armut betroffen sind. Zudem haben die Betroffenen eine niedrige Lebenserwartung; ein relevanter Teil der potenziell Begünstigten wird nicht mehr am Leben sein, wenn die Reform in Kraft tritt. Die Ergebnisse verdeutlichen, dass es bei dieser Leistung auf eine schnellere Umsetzung ankommt und weitere Maßnahmen nötig sind, um das Armutsrisiko bei Erwerbsminderung zu reduzieren. disability pension (dpeaa)DE-206 poverty (dpeaa)DE-206 pension reform (dpeaa)DE-206 Gehlen, Annica verfasserin (DE-588)1209305836 (DE-627)1696961343 aut Geyer, Johannes 1978- verfasserin (DE-588)138969612 (DE-627)607230169 (DE-576)309754542 aut Haan, Peter 1977- verfasserin (DE-588)132882019 (DE-627)527887919 (DE-576)299478602 aut Enthalten in DIW weekly report Berlin : DIW, 2018 13(2023), 17/18, Seite 123-129 (DE-627)1010924567 (DE-600)2916740-1 (DE-576)497197804 2568-7697 nnns volume:13 year:2023 number:17/18 pages:123-129 https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.871015.de/dwr-23-17-1.pdf Verlag kostenfrei http://doi.org/10.18723/diw_dwr:2023-17-1 Resolving-System kostenfrei https://hdl.handle.net/10419/272925 Resolving-System kostenfrei GBV_USEFLAG_U GBV_ILN_26 ISIL_DE-206 SYSFLAG_1 GBV_KXP GBV_ILN_11 GBV_ILN_20 GBV_ILN_22 GBV_ILN_23 GBV_ILN_24 GBV_ILN_31 GBV_ILN_39 GBV_ILN_40 GBV_ILN_60 GBV_ILN_62 GBV_ILN_63 GBV_ILN_65 GBV_ILN_69 GBV_ILN_70 GBV_ILN_73 GBV_ILN_95 GBV_ILN_105 GBV_ILN_110 GBV_ILN_151 GBV_ILN_152 GBV_ILN_161 GBV_ILN_206 GBV_ILN_213 GBV_ILN_230 GBV_ILN_267 GBV_ILN_285 GBV_ILN_293 GBV_ILN_370 GBV_ILN_602 GBV_ILN_2006 GBV_ILN_2009 GBV_ILN_2010 GBV_ILN_2014 GBV_ILN_2020 GBV_ILN_2021 GBV_ILN_2027 GBV_ILN_2034 GBV_ILN_2055 GBV_ILN_2108 GBV_ILN_2111 GBV_ILN_4012 GBV_ILN_4037 GBV_ILN_4046 GBV_ILN_4112 GBV_ILN_4125 GBV_ILN_4126 GBV_ILN_4249 GBV_ILN_4305 GBV_ILN_4306 GBV_ILN_4307 GBV_ILN_4313 GBV_ILN_4322 GBV_ILN_4323 GBV_ILN_4324 GBV_ILN_4325 GBV_ILN_4326 GBV_ILN_4335 GBV_ILN_4338 GBV_ILN_4367 GBV_ILN_4700 GBV_ILN_2403 GBV_ILN_2403 ISIL_DE-LFER AR 13 2023 17/18 123-129 26 01 0206 4341885618 x1z 22-06-23 2403 01 DE-LFER 434806766X 00 --%%-- --%%-- n --%%-- l01 04-07-23 2403 01 DE-LFER http://doi.org/10.18723/diw_dwr:2023-17-1 2403 01 DE-LFER https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.871015.de/dwr-23-17-1.pdf |
language |
English |
source |
Enthalten in DIW weekly report 13(2023), 17/18, Seite 123-129 volume:13 year:2023 number:17/18 pages:123-129 |
sourceStr |
Enthalten in DIW weekly report 13(2023), 17/18, Seite 123-129 volume:13 year:2023 number:17/18 pages:123-129 |
format_phy_str_mv |
Article |
building |
26:1 2403:0 |
institution |
findex.gbv.de |
selectbib_iln_str_mv |
26@1z 2403@01 |
topic_facet |
disability pension poverty pension reform |
isfreeaccess_bool |
true |
container_title |
DIW weekly report |
authorswithroles_txt_mv |
Becker, Sebastian @@aut@@ Gehlen, Annica @@aut@@ Geyer, Johannes @@aut@@ Haan, Peter @@aut@@ |
publishDateDaySort_date |
2023-01-01T00:00:00Z |
hierarchy_top_id |
1010924567 |
id |
1850784477 |
language_de |
englisch |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>01000caa a2200265 4500</leader><controlfield tag="001">1850784477</controlfield><controlfield tag="003">DE-627</controlfield><controlfield tag="005">20231124141735.0</controlfield><controlfield tag="007">cr uuu---uuuuu</controlfield><controlfield tag="008">230622s2023 xx |||||o 00| ||eng c</controlfield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.18723/diw_dwr:2023-17-1</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10419/272925</subfield><subfield code="2">hdl</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-627)1850784477</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-599)KXP1850784477</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-627</subfield><subfield code="b">ger</subfield><subfield code="c">DE-627</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">eng</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">D31</subfield><subfield code="a">H55</subfield><subfield code="a">I14</subfield><subfield code="2">jelc</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Becker, Sebastian</subfield><subfield code="e">verfasserin</subfield><subfield code="0">(DE-588)1195226810</subfield><subfield code="0">(DE-627)1677378905</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Reform of reduced earning capacity pension cuts risk of poverty, but comes late</subfield><subfield code="c">by Sebastian Becker, Annica Gehlen, Johannes Geyer und Peter Haan</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="c">2023</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Computermedien</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Online-Ressource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">An accident, a chronic illness, or even a congenital disability are common causes of a loss of earning capacity. Although the loss of earned income is insured through the reduced earning capacity pension in the statutory pension insurance scheme, the amount received is so low that people with reduced earning capacity are at very high risk of poverty and there is a higher-than-average likelihood of them claiming basic income support. Since the 2001 pension reform, there has been a general decrease in average benefit payments. Reforms in 2014 and 2019 introduced improvements to new pensions but existing pensions did not benefit. The reform aims to correct this from July 2024. Calculations show that although this reform could potentially reduce the risk of poverty by around eight percent, there continues to be an above-average likelihood of people with reduced earning capacity being affected by poverty. In addition, those affected have a low life expectancy, meaning that a significant portion of those who could potentially benefit from the reform will no longer be alive when it comes into force. The findings show that the changes need to be implemented quickly and other measures are required to minimize the risk of poverty among those with reduced earning capacity.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Ein Unfall, eine chronische Erkrankung oder auch eine angeborene Behinderung sind häufige Ursachen für den Verlust der Erwerbsfähigkeit. Der Wegfall des Erwerbseinkommens wird zwar durch die Erwerbsminderungsrente in der gesetzlichen Rentenversicherung versichert. Diese Rente ist aber so niedrig, dass Erwerbsgeminderte einem sehr hohen Armutsrisiko ausgesetzt sind und überdurchschnittlich häufig Leistungen der Grundsicherung beziehen. Seit der Rentenreform 2001 sind die durchschnittlichen Leistungen stark zurückgegangen. Reformen in den Jahren 2014 und 2019 führten zwar Verbesserungen für neu zugehende Renten ein, der Rentenbestand profitierte allerdings nicht davon. Dies wird erst zum Juli 2024 nachgeholt. Berechnungen zeigen, dass diese Reform das Armutsrisiko zwar um knapp acht Prozent senken kann, Erwerbsgeminderte aber weiterhin überdurchschnittlich häufig von Armut betroffen sind. Zudem haben die Betroffenen eine niedrige Lebenserwartung; ein relevanter Teil der potenziell Begünstigten wird nicht mehr am Leben sein, wenn die Reform in Kraft tritt. Die Ergebnisse verdeutlichen, dass es bei dieser Leistung auf eine schnellere Umsetzung ankommt und weitere Maßnahmen nötig sind, um das Armutsrisiko bei Erwerbsminderung zu reduzieren.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">disability pension</subfield><subfield code="7">(dpeaa)DE-206</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">poverty</subfield><subfield code="7">(dpeaa)DE-206</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">pension reform</subfield><subfield code="7">(dpeaa)DE-206</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Gehlen, Annica</subfield><subfield code="e">verfasserin</subfield><subfield code="0">(DE-588)1209305836</subfield><subfield code="0">(DE-627)1696961343</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Geyer, Johannes</subfield><subfield code="d">1978-</subfield><subfield code="e">verfasserin</subfield><subfield code="0">(DE-588)138969612</subfield><subfield code="0">(DE-627)607230169</subfield><subfield code="0">(DE-576)309754542</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Haan, Peter</subfield><subfield code="d">1977-</subfield><subfield code="e">verfasserin</subfield><subfield code="0">(DE-588)132882019</subfield><subfield code="0">(DE-627)527887919</subfield><subfield code="0">(DE-576)299478602</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Enthalten in</subfield><subfield code="t">DIW weekly report</subfield><subfield code="d">Berlin : DIW, 2018</subfield><subfield code="g">13(2023), 17/18, Seite 123-129</subfield><subfield code="w">(DE-627)1010924567</subfield><subfield code="w">(DE-600)2916740-1</subfield><subfield code="w">(DE-576)497197804</subfield><subfield code="x">2568-7697</subfield><subfield code="7">nnns</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="1" ind2="8"><subfield code="g">volume:13</subfield><subfield code="g">year:2023</subfield><subfield code="g">number:17/18</subfield><subfield code="g">pages:123-129</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.871015.de/dwr-23-17-1.pdf</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="z">kostenfrei</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">http://doi.org/10.18723/diw_dwr:2023-17-1</subfield><subfield code="x">Resolving-System</subfield><subfield code="z">kostenfrei</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://hdl.handle.net/10419/272925</subfield><subfield code="x">Resolving-System</subfield><subfield code="z">kostenfrei</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_USEFLAG_U</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_26</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ISIL_DE-206</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">SYSFLAG_1</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_KXP</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_11</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_20</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_22</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_23</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_24</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_31</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_39</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_40</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_60</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_62</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_63</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_65</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_69</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_70</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_73</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_95</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_105</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_110</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_151</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_152</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_161</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_206</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_213</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_230</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_267</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_285</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_293</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_370</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_602</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2006</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2009</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2010</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2014</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2020</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2021</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2027</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2034</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2055</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2108</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2111</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4012</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4037</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4046</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4112</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4125</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4126</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4249</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4305</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4306</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4307</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4313</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4322</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4323</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4324</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4325</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4326</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4335</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4338</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4367</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4700</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2403</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2403</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ISIL_DE-LFER</subfield></datafield><datafield tag="951" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">AR</subfield></datafield><datafield tag="952" ind1=" " ind2=" "><subfield code="d">13</subfield><subfield code="j">2023</subfield><subfield code="e">17/18</subfield><subfield code="h">123-129</subfield></datafield><datafield tag="980" ind1=" " ind2=" "><subfield code="2">26</subfield><subfield code="1">01</subfield><subfield code="x">0206</subfield><subfield code="b">4341885618</subfield><subfield code="y">x1z</subfield><subfield code="z">22-06-23</subfield></datafield><datafield tag="980" ind1=" " ind2=" "><subfield code="2">2403</subfield><subfield code="1">01</subfield><subfield code="x">DE-LFER</subfield><subfield code="b">434806766X</subfield><subfield code="c">00</subfield><subfield code="f">--%%--</subfield><subfield code="d">--%%--</subfield><subfield code="e">n</subfield><subfield code="j">--%%--</subfield><subfield code="y">l01</subfield><subfield code="z">04-07-23</subfield></datafield><datafield tag="981" ind1=" " ind2=" "><subfield code="2">2403</subfield><subfield code="1">01</subfield><subfield code="x">DE-LFER</subfield><subfield code="r">http://doi.org/10.18723/diw_dwr:2023-17-1</subfield></datafield><datafield tag="981" ind1=" " ind2=" "><subfield code="2">2403</subfield><subfield code="1">01</subfield><subfield code="x">DE-LFER</subfield><subfield code="r">https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.871015.de/dwr-23-17-1.pdf</subfield></datafield></record></collection>
|
standort_str_mv |
--%%-- |
standort_iln_str_mv |
2403:--%%-- DE-LFER:--%%-- |
author |
Becker, Sebastian |
spellingShingle |
Becker, Sebastian jelc D31 misc disability pension misc poverty misc pension reform Reform of reduced earning capacity pension cuts risk of poverty, but comes late |
authorStr |
Becker, Sebastian |
ppnlink_with_tag_str_mv |
@@773@@(DE-627)1010924567 |
format |
electronic Article |
delete_txt_mv |
keep |
author_role |
aut aut aut aut |
typewithnormlink_str_mv |
Person@(DE-588)1195226810 DifferentiatedPerson@(DE-588)1195226810 DifferentiatedPerson@(DE-588)1209305836 Person@(DE-588)1209305836 DifferentiatedPerson@(DE-588)138969612 Person@(DE-588)138969612 DifferentiatedPerson@(DE-588)132882019 Person@(DE-588)132882019 |
collection |
KXP GVK SWB |
remote_str |
true |
last_changed_iln_str_mv |
26@22-06-23 2403@04-07-23 |
illustrated |
Not Illustrated |
issn |
2568-7697 |
topic_title |
D31 H55 I14 jelc Reform of reduced earning capacity pension cuts risk of poverty, but comes late by Sebastian Becker, Annica Gehlen, Johannes Geyer und Peter Haan disability pension (dpeaa)DE-206 poverty (dpeaa)DE-206 pension reform (dpeaa)DE-206 |
topic |
jelc D31 misc disability pension misc poverty misc pension reform |
topic_unstemmed |
jelc D31 misc disability pension misc poverty misc pension reform |
topic_browse |
jelc D31 misc disability pension misc poverty misc pension reform |
format_facet |
Elektronische Aufsätze Aufsätze Elektronische Ressource |
standort_txtP_mv |
--%%-- |
format_main_str_mv |
Text Zeitschrift/Artikel |
carriertype_str_mv |
cr |
hierarchy_parent_title |
DIW weekly report |
normlinkwithtype_str_mv |
(DE-588)1195226810@Person (DE-588)1195226810@DifferentiatedPerson (DE-588)1209305836@DifferentiatedPerson (DE-588)1209305836@Person (DE-588)138969612@DifferentiatedPerson (DE-588)138969612@Person (DE-588)132882019@DifferentiatedPerson (DE-588)132882019@Person |
hierarchy_parent_id |
1010924567 |
signature |
--%%-- |
signature_str_mv |
--%%-- |
hierarchy_top_title |
DIW weekly report |
isfreeaccess_txt |
true |
familylinks_str_mv |
(DE-627)1010924567 (DE-600)2916740-1 (DE-576)497197804 |
normlinkwithrole_str_mv |
(DE-588)1195226810@@aut@@ (DE-588)1209305836@@aut@@ (DE-588)138969612@@aut@@ (DE-588)132882019@@aut@@ |
title |
Reform of reduced earning capacity pension cuts risk of poverty, but comes late |
ctrlnum |
(DE-627)1850784477 (DE-599)KXP1850784477 |
title_full |
Reform of reduced earning capacity pension cuts risk of poverty, but comes late by Sebastian Becker, Annica Gehlen, Johannes Geyer und Peter Haan |
author_sort |
Becker, Sebastian |
journal |
DIW weekly report |
journalStr |
DIW weekly report |
callnumber-first-code |
- |
lang_code |
eng |
isOA_bool |
true |
recordtype |
marc |
publishDateSort |
2023 |
contenttype_str_mv |
txt |
container_start_page |
123 |
author_browse |
Becker, Sebastian Gehlen, Annica Geyer, Johannes Haan, Peter |
selectkey |
26:x 2403:l |
container_volume |
13 |
class |
D31 H55 I14 jelc |
format_se |
Elektronische Aufsätze |
author-letter |
Becker, Sebastian |
doi_str_mv |
10.18723/diw_dwr:2023-17-1 |
normlink |
1195226810 1677378905 1209305836 1696961343 138969612 607230169 309754542 132882019 527887919 299478602 |
normlink_prefix_str_mv |
(DE-588)1195226810 (DE-627)1677378905 (DE-588)1209305836 (DE-627)1696961343 (DE-588)138969612 (DE-627)607230169 (DE-576)309754542 (DE-588)132882019 (DE-627)527887919 (DE-576)299478602 |
author2-role |
verfasserin |
title_sort |
reform of reduced earning capacity pension cuts risk of poverty, but comes late |
title_auth |
Reform of reduced earning capacity pension cuts risk of poverty, but comes late |
abstract |
An accident, a chronic illness, or even a congenital disability are common causes of a loss of earning capacity. Although the loss of earned income is insured through the reduced earning capacity pension in the statutory pension insurance scheme, the amount received is so low that people with reduced earning capacity are at very high risk of poverty and there is a higher-than-average likelihood of them claiming basic income support. Since the 2001 pension reform, there has been a general decrease in average benefit payments. Reforms in 2014 and 2019 introduced improvements to new pensions but existing pensions did not benefit. The reform aims to correct this from July 2024. Calculations show that although this reform could potentially reduce the risk of poverty by around eight percent, there continues to be an above-average likelihood of people with reduced earning capacity being affected by poverty. In addition, those affected have a low life expectancy, meaning that a significant portion of those who could potentially benefit from the reform will no longer be alive when it comes into force. The findings show that the changes need to be implemented quickly and other measures are required to minimize the risk of poverty among those with reduced earning capacity. Ein Unfall, eine chronische Erkrankung oder auch eine angeborene Behinderung sind häufige Ursachen für den Verlust der Erwerbsfähigkeit. Der Wegfall des Erwerbseinkommens wird zwar durch die Erwerbsminderungsrente in der gesetzlichen Rentenversicherung versichert. Diese Rente ist aber so niedrig, dass Erwerbsgeminderte einem sehr hohen Armutsrisiko ausgesetzt sind und überdurchschnittlich häufig Leistungen der Grundsicherung beziehen. Seit der Rentenreform 2001 sind die durchschnittlichen Leistungen stark zurückgegangen. Reformen in den Jahren 2014 und 2019 führten zwar Verbesserungen für neu zugehende Renten ein, der Rentenbestand profitierte allerdings nicht davon. Dies wird erst zum Juli 2024 nachgeholt. Berechnungen zeigen, dass diese Reform das Armutsrisiko zwar um knapp acht Prozent senken kann, Erwerbsgeminderte aber weiterhin überdurchschnittlich häufig von Armut betroffen sind. Zudem haben die Betroffenen eine niedrige Lebenserwartung; ein relevanter Teil der potenziell Begünstigten wird nicht mehr am Leben sein, wenn die Reform in Kraft tritt. Die Ergebnisse verdeutlichen, dass es bei dieser Leistung auf eine schnellere Umsetzung ankommt und weitere Maßnahmen nötig sind, um das Armutsrisiko bei Erwerbsminderung zu reduzieren. |
abstractGer |
An accident, a chronic illness, or even a congenital disability are common causes of a loss of earning capacity. Although the loss of earned income is insured through the reduced earning capacity pension in the statutory pension insurance scheme, the amount received is so low that people with reduced earning capacity are at very high risk of poverty and there is a higher-than-average likelihood of them claiming basic income support. Since the 2001 pension reform, there has been a general decrease in average benefit payments. Reforms in 2014 and 2019 introduced improvements to new pensions but existing pensions did not benefit. The reform aims to correct this from July 2024. Calculations show that although this reform could potentially reduce the risk of poverty by around eight percent, there continues to be an above-average likelihood of people with reduced earning capacity being affected by poverty. In addition, those affected have a low life expectancy, meaning that a significant portion of those who could potentially benefit from the reform will no longer be alive when it comes into force. The findings show that the changes need to be implemented quickly and other measures are required to minimize the risk of poverty among those with reduced earning capacity. Ein Unfall, eine chronische Erkrankung oder auch eine angeborene Behinderung sind häufige Ursachen für den Verlust der Erwerbsfähigkeit. Der Wegfall des Erwerbseinkommens wird zwar durch die Erwerbsminderungsrente in der gesetzlichen Rentenversicherung versichert. Diese Rente ist aber so niedrig, dass Erwerbsgeminderte einem sehr hohen Armutsrisiko ausgesetzt sind und überdurchschnittlich häufig Leistungen der Grundsicherung beziehen. Seit der Rentenreform 2001 sind die durchschnittlichen Leistungen stark zurückgegangen. Reformen in den Jahren 2014 und 2019 führten zwar Verbesserungen für neu zugehende Renten ein, der Rentenbestand profitierte allerdings nicht davon. Dies wird erst zum Juli 2024 nachgeholt. Berechnungen zeigen, dass diese Reform das Armutsrisiko zwar um knapp acht Prozent senken kann, Erwerbsgeminderte aber weiterhin überdurchschnittlich häufig von Armut betroffen sind. Zudem haben die Betroffenen eine niedrige Lebenserwartung; ein relevanter Teil der potenziell Begünstigten wird nicht mehr am Leben sein, wenn die Reform in Kraft tritt. Die Ergebnisse verdeutlichen, dass es bei dieser Leistung auf eine schnellere Umsetzung ankommt und weitere Maßnahmen nötig sind, um das Armutsrisiko bei Erwerbsminderung zu reduzieren. |
abstract_unstemmed |
An accident, a chronic illness, or even a congenital disability are common causes of a loss of earning capacity. Although the loss of earned income is insured through the reduced earning capacity pension in the statutory pension insurance scheme, the amount received is so low that people with reduced earning capacity are at very high risk of poverty and there is a higher-than-average likelihood of them claiming basic income support. Since the 2001 pension reform, there has been a general decrease in average benefit payments. Reforms in 2014 and 2019 introduced improvements to new pensions but existing pensions did not benefit. The reform aims to correct this from July 2024. Calculations show that although this reform could potentially reduce the risk of poverty by around eight percent, there continues to be an above-average likelihood of people with reduced earning capacity being affected by poverty. In addition, those affected have a low life expectancy, meaning that a significant portion of those who could potentially benefit from the reform will no longer be alive when it comes into force. The findings show that the changes need to be implemented quickly and other measures are required to minimize the risk of poverty among those with reduced earning capacity. Ein Unfall, eine chronische Erkrankung oder auch eine angeborene Behinderung sind häufige Ursachen für den Verlust der Erwerbsfähigkeit. Der Wegfall des Erwerbseinkommens wird zwar durch die Erwerbsminderungsrente in der gesetzlichen Rentenversicherung versichert. Diese Rente ist aber so niedrig, dass Erwerbsgeminderte einem sehr hohen Armutsrisiko ausgesetzt sind und überdurchschnittlich häufig Leistungen der Grundsicherung beziehen. Seit der Rentenreform 2001 sind die durchschnittlichen Leistungen stark zurückgegangen. Reformen in den Jahren 2014 und 2019 führten zwar Verbesserungen für neu zugehende Renten ein, der Rentenbestand profitierte allerdings nicht davon. Dies wird erst zum Juli 2024 nachgeholt. Berechnungen zeigen, dass diese Reform das Armutsrisiko zwar um knapp acht Prozent senken kann, Erwerbsgeminderte aber weiterhin überdurchschnittlich häufig von Armut betroffen sind. Zudem haben die Betroffenen eine niedrige Lebenserwartung; ein relevanter Teil der potenziell Begünstigten wird nicht mehr am Leben sein, wenn die Reform in Kraft tritt. Die Ergebnisse verdeutlichen, dass es bei dieser Leistung auf eine schnellere Umsetzung ankommt und weitere Maßnahmen nötig sind, um das Armutsrisiko bei Erwerbsminderung zu reduzieren. |
collection_details |
GBV_USEFLAG_U GBV_ILN_26 ISIL_DE-206 SYSFLAG_1 GBV_KXP GBV_ILN_11 GBV_ILN_20 GBV_ILN_22 GBV_ILN_23 GBV_ILN_24 GBV_ILN_31 GBV_ILN_39 GBV_ILN_40 GBV_ILN_60 GBV_ILN_62 GBV_ILN_63 GBV_ILN_65 GBV_ILN_69 GBV_ILN_70 GBV_ILN_73 GBV_ILN_95 GBV_ILN_105 GBV_ILN_110 GBV_ILN_151 GBV_ILN_152 GBV_ILN_161 GBV_ILN_206 GBV_ILN_213 GBV_ILN_230 GBV_ILN_267 GBV_ILN_285 GBV_ILN_293 GBV_ILN_370 GBV_ILN_602 GBV_ILN_2006 GBV_ILN_2009 GBV_ILN_2010 GBV_ILN_2014 GBV_ILN_2020 GBV_ILN_2021 GBV_ILN_2027 GBV_ILN_2034 GBV_ILN_2055 GBV_ILN_2108 GBV_ILN_2111 GBV_ILN_4012 GBV_ILN_4037 GBV_ILN_4046 GBV_ILN_4112 GBV_ILN_4125 GBV_ILN_4126 GBV_ILN_4249 GBV_ILN_4305 GBV_ILN_4306 GBV_ILN_4307 GBV_ILN_4313 GBV_ILN_4322 GBV_ILN_4323 GBV_ILN_4324 GBV_ILN_4325 GBV_ILN_4326 GBV_ILN_4335 GBV_ILN_4338 GBV_ILN_4367 GBV_ILN_4700 GBV_ILN_2403 ISIL_DE-LFER |
container_issue |
17/18 |
title_short |
Reform of reduced earning capacity pension cuts risk of poverty, but comes late |
url |
https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.871015.de/dwr-23-17-1.pdf http://doi.org/10.18723/diw_dwr:2023-17-1 https://hdl.handle.net/10419/272925 |
ausleihindikator_str_mv |
26 2403:n |
rolewithnormlink_str_mv |
@@aut@@(DE-588)1195226810 @@aut@@(DE-588)1209305836 @@aut@@(DE-588)138969612 @@aut@@(DE-588)132882019 |
remote_bool |
true |
author2 |
Gehlen, Annica Geyer, Johannes 1978- Haan, Peter 1977- |
author2Str |
Gehlen, Annica Geyer, Johannes 1978- Haan, Peter 1977- |
ppnlink |
1010924567 |
GND_str_mv |
Becker, S. Becker, Sebastian Gehlen, Annica Geyer, Johannes Haan, P. Haan, Peter |
GND_txt_mv |
Becker, S. Becker, Sebastian Gehlen, Annica Geyer, Johannes Haan, P. Haan, Peter |
GND_txtF_mv |
Becker, S. Becker, Sebastian Gehlen, Annica Geyer, Johannes Haan, P. Haan, Peter |
mediatype_str_mv |
c |
isOA_txt |
true |
hochschulschrift_bool |
false |
doi_str |
10.18723/diw_dwr:2023-17-1 |
callnumber-a |
--%%-- |
up_date |
2024-07-04T13:50:00.768Z |
_version_ |
1803656626983403520 |
fullrecord_marcxml |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>01000caa a2200265 4500</leader><controlfield tag="001">1850784477</controlfield><controlfield tag="003">DE-627</controlfield><controlfield tag="005">20231124141735.0</controlfield><controlfield tag="007">cr uuu---uuuuu</controlfield><controlfield tag="008">230622s2023 xx |||||o 00| ||eng c</controlfield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.18723/diw_dwr:2023-17-1</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10419/272925</subfield><subfield code="2">hdl</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-627)1850784477</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-599)KXP1850784477</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-627</subfield><subfield code="b">ger</subfield><subfield code="c">DE-627</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">eng</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">D31</subfield><subfield code="a">H55</subfield><subfield code="a">I14</subfield><subfield code="2">jelc</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Becker, Sebastian</subfield><subfield code="e">verfasserin</subfield><subfield code="0">(DE-588)1195226810</subfield><subfield code="0">(DE-627)1677378905</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Reform of reduced earning capacity pension cuts risk of poverty, but comes late</subfield><subfield code="c">by Sebastian Becker, Annica Gehlen, Johannes Geyer und Peter Haan</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="c">2023</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Computermedien</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Online-Ressource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">An accident, a chronic illness, or even a congenital disability are common causes of a loss of earning capacity. Although the loss of earned income is insured through the reduced earning capacity pension in the statutory pension insurance scheme, the amount received is so low that people with reduced earning capacity are at very high risk of poverty and there is a higher-than-average likelihood of them claiming basic income support. Since the 2001 pension reform, there has been a general decrease in average benefit payments. Reforms in 2014 and 2019 introduced improvements to new pensions but existing pensions did not benefit. The reform aims to correct this from July 2024. Calculations show that although this reform could potentially reduce the risk of poverty by around eight percent, there continues to be an above-average likelihood of people with reduced earning capacity being affected by poverty. In addition, those affected have a low life expectancy, meaning that a significant portion of those who could potentially benefit from the reform will no longer be alive when it comes into force. The findings show that the changes need to be implemented quickly and other measures are required to minimize the risk of poverty among those with reduced earning capacity.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Ein Unfall, eine chronische Erkrankung oder auch eine angeborene Behinderung sind häufige Ursachen für den Verlust der Erwerbsfähigkeit. Der Wegfall des Erwerbseinkommens wird zwar durch die Erwerbsminderungsrente in der gesetzlichen Rentenversicherung versichert. Diese Rente ist aber so niedrig, dass Erwerbsgeminderte einem sehr hohen Armutsrisiko ausgesetzt sind und überdurchschnittlich häufig Leistungen der Grundsicherung beziehen. Seit der Rentenreform 2001 sind die durchschnittlichen Leistungen stark zurückgegangen. Reformen in den Jahren 2014 und 2019 führten zwar Verbesserungen für neu zugehende Renten ein, der Rentenbestand profitierte allerdings nicht davon. Dies wird erst zum Juli 2024 nachgeholt. Berechnungen zeigen, dass diese Reform das Armutsrisiko zwar um knapp acht Prozent senken kann, Erwerbsgeminderte aber weiterhin überdurchschnittlich häufig von Armut betroffen sind. Zudem haben die Betroffenen eine niedrige Lebenserwartung; ein relevanter Teil der potenziell Begünstigten wird nicht mehr am Leben sein, wenn die Reform in Kraft tritt. Die Ergebnisse verdeutlichen, dass es bei dieser Leistung auf eine schnellere Umsetzung ankommt und weitere Maßnahmen nötig sind, um das Armutsrisiko bei Erwerbsminderung zu reduzieren.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">disability pension</subfield><subfield code="7">(dpeaa)DE-206</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">poverty</subfield><subfield code="7">(dpeaa)DE-206</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">pension reform</subfield><subfield code="7">(dpeaa)DE-206</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Gehlen, Annica</subfield><subfield code="e">verfasserin</subfield><subfield code="0">(DE-588)1209305836</subfield><subfield code="0">(DE-627)1696961343</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Geyer, Johannes</subfield><subfield code="d">1978-</subfield><subfield code="e">verfasserin</subfield><subfield code="0">(DE-588)138969612</subfield><subfield code="0">(DE-627)607230169</subfield><subfield code="0">(DE-576)309754542</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Haan, Peter</subfield><subfield code="d">1977-</subfield><subfield code="e">verfasserin</subfield><subfield code="0">(DE-588)132882019</subfield><subfield code="0">(DE-627)527887919</subfield><subfield code="0">(DE-576)299478602</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Enthalten in</subfield><subfield code="t">DIW weekly report</subfield><subfield code="d">Berlin : DIW, 2018</subfield><subfield code="g">13(2023), 17/18, Seite 123-129</subfield><subfield code="w">(DE-627)1010924567</subfield><subfield code="w">(DE-600)2916740-1</subfield><subfield code="w">(DE-576)497197804</subfield><subfield code="x">2568-7697</subfield><subfield code="7">nnns</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="1" ind2="8"><subfield code="g">volume:13</subfield><subfield code="g">year:2023</subfield><subfield code="g">number:17/18</subfield><subfield code="g">pages:123-129</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.871015.de/dwr-23-17-1.pdf</subfield><subfield code="x">Verlag</subfield><subfield code="z">kostenfrei</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">http://doi.org/10.18723/diw_dwr:2023-17-1</subfield><subfield code="x">Resolving-System</subfield><subfield code="z">kostenfrei</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://hdl.handle.net/10419/272925</subfield><subfield code="x">Resolving-System</subfield><subfield code="z">kostenfrei</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_USEFLAG_U</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_26</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ISIL_DE-206</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">SYSFLAG_1</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_KXP</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_11</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_20</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_22</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_23</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_24</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_31</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_39</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_40</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_60</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_62</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_63</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_65</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_69</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_70</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_73</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_95</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_105</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_110</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_151</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_152</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_161</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_206</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_213</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_230</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_267</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_285</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_293</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_370</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_602</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2006</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2009</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2010</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2014</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2020</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2021</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2027</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2034</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2055</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2108</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2111</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4012</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4037</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4046</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4112</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4125</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4126</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4249</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4305</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4306</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4307</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4313</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4322</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4323</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4324</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4325</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4326</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4335</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4338</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4367</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_4700</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2403</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV_ILN_2403</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ISIL_DE-LFER</subfield></datafield><datafield tag="951" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">AR</subfield></datafield><datafield tag="952" ind1=" " ind2=" "><subfield code="d">13</subfield><subfield code="j">2023</subfield><subfield code="e">17/18</subfield><subfield code="h">123-129</subfield></datafield><datafield tag="980" ind1=" " ind2=" "><subfield code="2">26</subfield><subfield code="1">01</subfield><subfield code="x">0206</subfield><subfield code="b">4341885618</subfield><subfield code="y">x1z</subfield><subfield code="z">22-06-23</subfield></datafield><datafield tag="980" ind1=" " ind2=" "><subfield code="2">2403</subfield><subfield code="1">01</subfield><subfield code="x">DE-LFER</subfield><subfield code="b">434806766X</subfield><subfield code="c">00</subfield><subfield code="f">--%%--</subfield><subfield code="d">--%%--</subfield><subfield code="e">n</subfield><subfield code="j">--%%--</subfield><subfield code="y">l01</subfield><subfield code="z">04-07-23</subfield></datafield><datafield tag="981" ind1=" " ind2=" "><subfield code="2">2403</subfield><subfield code="1">01</subfield><subfield code="x">DE-LFER</subfield><subfield code="r">http://doi.org/10.18723/diw_dwr:2023-17-1</subfield></datafield><datafield tag="981" ind1=" " ind2=" "><subfield code="2">2403</subfield><subfield code="1">01</subfield><subfield code="x">DE-LFER</subfield><subfield code="r">https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.871015.de/dwr-23-17-1.pdf</subfield></datafield></record></collection>
|
score |
7.400387 |