Evaluation von multimedialen e-Lernkursen zur Vorbereitung auf ein biochemisches Praktikum [Evaluation of multimedia e-Learning preparatory courses for a practial course in Biochemistry]
[english] The present study examined whether the application of multimedia learning courses is also suitable for preparing students for practical laboratory courses, both in terms of theory and practice. For this purpose, multimedia e-learning courses were provided and evaluated within the k-MED pr...
Ausführliche Beschreibung
Autor*in: |
Rost, Birgit [verfasserIn] Koolman, Jan [verfasserIn] |
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Format: |
E-Artikel |
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Sprache: |
Deutsch ; Englisch |
Erschienen: |
2009 |
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Schlagwörter: |
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Übergeordnetes Werk: |
In: GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung - German Medical Science GMS Publishing House, 2008, 26(2009), 1, p Doc11 |
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DOI / URN: |
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Two weeks prior to the beginning of the practical course, one-half of the participants received the theoretical e-courses “lipid basics” and “lipid metabolism”, the other half was provided with the e-course “lipid methods”, which contained relevant laboratory techniques and digital guidance to the experiments. All participants were surveyed on user-friendliness and acceptance, and “hard” facts were collected with respect to success in learning for and attendance to the practical course. Assessment grades, test results, user-tracking data for the learning platform, and questionnaires were evaluated. Use of the e-courses led to a significant improvement in the level of achievement in terms of the assessment grades. Certain influencing factors, such as diligence or prior biochemical knowledge, were excluded by covariance analysis. The e-course led to improved levels of achievement in the practical training: groups to whom the methods course was provided made fewer experimental errors and needed less assistance from supervisors. Conclusion: e-learning courses cannot replace practical experience in laboratory courses; they can, however, as this extensive study shows, improve the level of achievement in classes by allowing more efficient preparation. Not only does this save time, but it also saves on expensive materials, relieves the burden on staff, and leads to a general improvement in teaching quality. <br<[german] In der vorliegende Studie wurde untersucht, ob der Einsatz multimedialer Lernkurse auch zur Vorbereitung auf Laborpraktika geeignet ist, und zwar sowohl im theoretischen als auch im praktischen Bereich. Dazu wurden im Rahmen des k-MED Projektes multimediale e-Lernkurse erstellt und evaluiert, die speziell auf das biochemische Praktikum zugeschnitten waren, das die Studierenden im dritten Semester der Medizin und der Zahnmedizin in Marburg absolvieren. Zur Vorbereitung des Versuchsblocks „Lipide“ bekam die Hälfte der Teilnehmer jeweils zwei Wochen vor Praktikumsbeginn die Theoriekurse "Lipide - Grundlagen" und "Lipide - Stoffwechsel" zur Verfügung gestellt, die andere Hälfte den Kurs „Lipide - Methoden“ mit praktikumsrelevanten Labortechniken und einer digitalen Anleitung zu den Experimenten. Von allen Praktikumsteilnehmern wurden nicht nur Daten zum Nutzungsverhalten und der Akzeptanz erhoben, sondern auch „harte“ Daten zum Nachweis des Lernerfolgs in der Theorie und dem Praktikumserfolg. Dazu wurden Testatnoten, Versuchsergebnisse, Usertrackingdaten und Fragebögen ausgewertet. Die Nutzung der e-Kurse führte signifikant zu einer Verbesserung der Testatnoten. 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Biochemistry practical course evaluation multimedia e-learning Biochemie Praktikum Evaluation Multimedia e-Learning Special aspects of education Medicine (General) Koolman, Jan verfasserin aut In GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung German Medical Science GMS Publishing House, 2008 26(2009), 1, p Doc11 (DE-627)478975457 (DE-600)2176227-2 18603572 nnns volume:26 year:2009 number:1, p Doc11 https://doi.org/10.3205/zma000603 kostenfrei https://doaj.org/article/04fceadf742e48388fe05817e543b427 kostenfrei http://www.egms.de/static/en/journals/zma/2009-26/zma000603.shtml kostenfrei https://doaj.org/toc/1860-7446 Journal toc kostenfrei https://doaj.org/toc/1860-3572 Journal toc kostenfrei GBV_USEFLAG_A SYSFLAG_A GBV_DOAJ SSG-OLC-PHA GBV_ILN_20 GBV_ILN_22 GBV_ILN_23 GBV_ILN_24 GBV_ILN_31 GBV_ILN_39 GBV_ILN_40 GBV_ILN_60 GBV_ILN_62 GBV_ILN_63 GBV_ILN_65 GBV_ILN_69 GBV_ILN_73 GBV_ILN_74 GBV_ILN_95 GBV_ILN_105 GBV_ILN_110 GBV_ILN_151 GBV_ILN_161 GBV_ILN_170 GBV_ILN_206 GBV_ILN_213 GBV_ILN_230 GBV_ILN_285 GBV_ILN_293 GBV_ILN_375 GBV_ILN_602 GBV_ILN_2014 GBV_ILN_4012 GBV_ILN_4037 GBV_ILN_4112 GBV_ILN_4125 GBV_ILN_4126 GBV_ILN_4249 GBV_ILN_4305 GBV_ILN_4306 GBV_ILN_4307 GBV_ILN_4313 GBV_ILN_4322 GBV_ILN_4323 GBV_ILN_4324 GBV_ILN_4325 GBV_ILN_4338 GBV_ILN_4367 GBV_ILN_4700 AR 26 2009 1, p Doc11 |
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Two weeks prior to the beginning of the practical course, one-half of the participants received the theoretical e-courses “lipid basics” and “lipid metabolism”, the other half was provided with the e-course “lipid methods”, which contained relevant laboratory techniques and digital guidance to the experiments. All participants were surveyed on user-friendliness and acceptance, and “hard” facts were collected with respect to success in learning for and attendance to the practical course. Assessment grades, test results, user-tracking data for the learning platform, and questionnaires were evaluated. Use of the e-courses led to a significant improvement in the level of achievement in terms of the assessment grades. Certain influencing factors, such as diligence or prior biochemical knowledge, were excluded by covariance analysis. 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Biochemistry practical course evaluation multimedia e-learning Biochemie Praktikum Evaluation Multimedia e-Learning Special aspects of education Medicine (General) Koolman, Jan verfasserin aut In GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung German Medical Science GMS Publishing House, 2008 26(2009), 1, p Doc11 (DE-627)478975457 (DE-600)2176227-2 18603572 nnns volume:26 year:2009 number:1, p Doc11 https://doi.org/10.3205/zma000603 kostenfrei https://doaj.org/article/04fceadf742e48388fe05817e543b427 kostenfrei http://www.egms.de/static/en/journals/zma/2009-26/zma000603.shtml kostenfrei https://doaj.org/toc/1860-7446 Journal toc kostenfrei https://doaj.org/toc/1860-3572 Journal toc kostenfrei GBV_USEFLAG_A SYSFLAG_A GBV_DOAJ SSG-OLC-PHA GBV_ILN_20 GBV_ILN_22 GBV_ILN_23 GBV_ILN_24 GBV_ILN_31 GBV_ILN_39 GBV_ILN_40 GBV_ILN_60 GBV_ILN_62 GBV_ILN_63 GBV_ILN_65 GBV_ILN_69 GBV_ILN_73 GBV_ILN_74 GBV_ILN_95 GBV_ILN_105 GBV_ILN_110 GBV_ILN_151 GBV_ILN_161 GBV_ILN_170 GBV_ILN_206 GBV_ILN_213 GBV_ILN_230 GBV_ILN_285 GBV_ILN_293 GBV_ILN_375 GBV_ILN_602 GBV_ILN_2014 GBV_ILN_4012 GBV_ILN_4037 GBV_ILN_4112 GBV_ILN_4125 GBV_ILN_4126 GBV_ILN_4249 GBV_ILN_4305 GBV_ILN_4306 GBV_ILN_4307 GBV_ILN_4313 GBV_ILN_4322 GBV_ILN_4323 GBV_ILN_4324 GBV_ILN_4325 GBV_ILN_4338 GBV_ILN_4367 GBV_ILN_4700 AR 26 2009 1, p Doc11 |
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Two weeks prior to the beginning of the practical course, one-half of the participants received the theoretical e-courses “lipid basics” and “lipid metabolism”, the other half was provided with the e-course “lipid methods”, which contained relevant laboratory techniques and digital guidance to the experiments. All participants were surveyed on user-friendliness and acceptance, and “hard” facts were collected with respect to success in learning for and attendance to the practical course. Assessment grades, test results, user-tracking data for the learning platform, and questionnaires were evaluated. Use of the e-courses led to a significant improvement in the level of achievement in terms of the assessment grades. Certain influencing factors, such as diligence or prior biochemical knowledge, were excluded by covariance analysis. The e-course led to improved levels of achievement in the practical training: groups to whom the methods course was provided made fewer experimental errors and needed less assistance from supervisors. Conclusion: e-learning courses cannot replace practical experience in laboratory courses; they can, however, as this extensive study shows, improve the level of achievement in classes by allowing more efficient preparation. Not only does this save time, but it also saves on expensive materials, relieves the burden on staff, and leads to a general improvement in teaching quality. <br<[german] In der vorliegende Studie wurde untersucht, ob der Einsatz multimedialer Lernkurse auch zur Vorbereitung auf Laborpraktika geeignet ist, und zwar sowohl im theoretischen als auch im praktischen Bereich. Dazu wurden im Rahmen des k-MED Projektes multimediale e-Lernkurse erstellt und evaluiert, die speziell auf das biochemische Praktikum zugeschnitten waren, das die Studierenden im dritten Semester der Medizin und der Zahnmedizin in Marburg absolvieren. Zur Vorbereitung des Versuchsblocks „Lipide“ bekam die Hälfte der Teilnehmer jeweils zwei Wochen vor Praktikumsbeginn die Theoriekurse "Lipide - Grundlagen" und "Lipide - Stoffwechsel" zur Verfügung gestellt, die andere Hälfte den Kurs „Lipide - Methoden“ mit praktikumsrelevanten Labortechniken und einer digitalen Anleitung zu den Experimenten. Von allen Praktikumsteilnehmern wurden nicht nur Daten zum Nutzungsverhalten und der Akzeptanz erhoben, sondern auch „harte“ Daten zum Nachweis des Lernerfolgs in der Theorie und dem Praktikumserfolg. Dazu wurden Testatnoten, Versuchsergebnisse, Usertrackingdaten und Fragebögen ausgewertet. Die Nutzung der e-Kurse führte signifikant zu einer Verbesserung der Testatnoten. 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Two weeks prior to the beginning of the practical course, one-half of the participants received the theoretical e-courses “lipid basics” and “lipid metabolism”, the other half was provided with the e-course “lipid methods”, which contained relevant laboratory techniques and digital guidance to the experiments. All participants were surveyed on user-friendliness and acceptance, and “hard” facts were collected with respect to success in learning for and attendance to the practical course. Assessment grades, test results, user-tracking data for the learning platform, and questionnaires were evaluated. Use of the e-courses led to a significant improvement in the level of achievement in terms of the assessment grades. Certain influencing factors, such as diligence or prior biochemical knowledge, were excluded by covariance analysis. 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Evaluation von multimedialen e-Lernkursen zur Vorbereitung auf ein biochemisches Praktikum [Evaluation of multimedia e-Learning preparatory courses for a practial course in Biochemistry] |
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[english] The present study examined whether the application of multimedia learning courses is also suitable for preparing students for practical laboratory courses, both in terms of theory and practice. For this purpose, multimedia e-learning courses were provided and evaluated within the k-MED project. These courses were particularly tailored to the practical training in biochemistry, a mandatory course for third-semester students of medicine and dentistry in Marburg. Two weeks prior to the beginning of the practical course, one-half of the participants received the theoretical e-courses “lipid basics” and “lipid metabolism”, the other half was provided with the e-course “lipid methods”, which contained relevant laboratory techniques and digital guidance to the experiments. All participants were surveyed on user-friendliness and acceptance, and “hard” facts were collected with respect to success in learning for and attendance to the practical course. Assessment grades, test results, user-tracking data for the learning platform, and questionnaires were evaluated. Use of the e-courses led to a significant improvement in the level of achievement in terms of the assessment grades. Certain influencing factors, such as diligence or prior biochemical knowledge, were excluded by covariance analysis. The e-course led to improved levels of achievement in the practical training: groups to whom the methods course was provided made fewer experimental errors and needed less assistance from supervisors. Conclusion: e-learning courses cannot replace practical experience in laboratory courses; they can, however, as this extensive study shows, improve the level of achievement in classes by allowing more efficient preparation. Not only does this save time, but it also saves on expensive materials, relieves the burden on staff, and leads to a general improvement in teaching quality. <br<[german] In der vorliegende Studie wurde untersucht, ob der Einsatz multimedialer Lernkurse auch zur Vorbereitung auf Laborpraktika geeignet ist, und zwar sowohl im theoretischen als auch im praktischen Bereich. Dazu wurden im Rahmen des k-MED Projektes multimediale e-Lernkurse erstellt und evaluiert, die speziell auf das biochemische Praktikum zugeschnitten waren, das die Studierenden im dritten Semester der Medizin und der Zahnmedizin in Marburg absolvieren. Zur Vorbereitung des Versuchsblocks „Lipide“ bekam die Hälfte der Teilnehmer jeweils zwei Wochen vor Praktikumsbeginn die Theoriekurse "Lipide - Grundlagen" und "Lipide - Stoffwechsel" zur Verfügung gestellt, die andere Hälfte den Kurs „Lipide - Methoden“ mit praktikumsrelevanten Labortechniken und einer digitalen Anleitung zu den Experimenten. Von allen Praktikumsteilnehmern wurden nicht nur Daten zum Nutzungsverhalten und der Akzeptanz erhoben, sondern auch „harte“ Daten zum Nachweis des Lernerfolgs in der Theorie und dem Praktikumserfolg. Dazu wurden Testatnoten, Versuchsergebnisse, Usertrackingdaten und Fragebögen ausgewertet. Die Nutzung der e-Kurse führte signifikant zu einer Verbesserung der Testatnoten. Dabei wurden beeinflussende Faktoren wie Fleiß oder biochemisches Vorwissen durch eine Kovarianzanalyse ausgeschlossen. Auch im Praktikum führte der e-Kurs zu besseren Leistungen: Gruppen, die den Methodenkurs zur Verfügung hatten, machten weniger Fehler bei den Versuchen und benötigten bei einigen Arbeitschritten weniger Hilfe durch die Betreuer. Fazit: e-Lernkurse können kein Laborpraktikum ersetzen, sie können aber, wie diese umfangreiche Studie beweist, durch eine effizientere Vorbereitung helfen, Leistungen zu verbessern und Ressourcen, wie Zeit oder teures Material einzusparen und dadurch das Personal zu entlasten und Qualität zu verbessern. |
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[english] The present study examined whether the application of multimedia learning courses is also suitable for preparing students for practical laboratory courses, both in terms of theory and practice. For this purpose, multimedia e-learning courses were provided and evaluated within the k-MED project. These courses were particularly tailored to the practical training in biochemistry, a mandatory course for third-semester students of medicine and dentistry in Marburg. Two weeks prior to the beginning of the practical course, one-half of the participants received the theoretical e-courses “lipid basics” and “lipid metabolism”, the other half was provided with the e-course “lipid methods”, which contained relevant laboratory techniques and digital guidance to the experiments. All participants were surveyed on user-friendliness and acceptance, and “hard” facts were collected with respect to success in learning for and attendance to the practical course. Assessment grades, test results, user-tracking data for the learning platform, and questionnaires were evaluated. Use of the e-courses led to a significant improvement in the level of achievement in terms of the assessment grades. Certain influencing factors, such as diligence or prior biochemical knowledge, were excluded by covariance analysis. The e-course led to improved levels of achievement in the practical training: groups to whom the methods course was provided made fewer experimental errors and needed less assistance from supervisors. Conclusion: e-learning courses cannot replace practical experience in laboratory courses; they can, however, as this extensive study shows, improve the level of achievement in classes by allowing more efficient preparation. Not only does this save time, but it also saves on expensive materials, relieves the burden on staff, and leads to a general improvement in teaching quality. <br<[german] In der vorliegende Studie wurde untersucht, ob der Einsatz multimedialer Lernkurse auch zur Vorbereitung auf Laborpraktika geeignet ist, und zwar sowohl im theoretischen als auch im praktischen Bereich. Dazu wurden im Rahmen des k-MED Projektes multimediale e-Lernkurse erstellt und evaluiert, die speziell auf das biochemische Praktikum zugeschnitten waren, das die Studierenden im dritten Semester der Medizin und der Zahnmedizin in Marburg absolvieren. Zur Vorbereitung des Versuchsblocks „Lipide“ bekam die Hälfte der Teilnehmer jeweils zwei Wochen vor Praktikumsbeginn die Theoriekurse "Lipide - Grundlagen" und "Lipide - Stoffwechsel" zur Verfügung gestellt, die andere Hälfte den Kurs „Lipide - Methoden“ mit praktikumsrelevanten Labortechniken und einer digitalen Anleitung zu den Experimenten. Von allen Praktikumsteilnehmern wurden nicht nur Daten zum Nutzungsverhalten und der Akzeptanz erhoben, sondern auch „harte“ Daten zum Nachweis des Lernerfolgs in der Theorie und dem Praktikumserfolg. Dazu wurden Testatnoten, Versuchsergebnisse, Usertrackingdaten und Fragebögen ausgewertet. Die Nutzung der e-Kurse führte signifikant zu einer Verbesserung der Testatnoten. Dabei wurden beeinflussende Faktoren wie Fleiß oder biochemisches Vorwissen durch eine Kovarianzanalyse ausgeschlossen. Auch im Praktikum führte der e-Kurs zu besseren Leistungen: Gruppen, die den Methodenkurs zur Verfügung hatten, machten weniger Fehler bei den Versuchen und benötigten bei einigen Arbeitschritten weniger Hilfe durch die Betreuer. Fazit: e-Lernkurse können kein Laborpraktikum ersetzen, sie können aber, wie diese umfangreiche Studie beweist, durch eine effizientere Vorbereitung helfen, Leistungen zu verbessern und Ressourcen, wie Zeit oder teures Material einzusparen und dadurch das Personal zu entlasten und Qualität zu verbessern. |
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[english] The present study examined whether the application of multimedia learning courses is also suitable for preparing students for practical laboratory courses, both in terms of theory and practice. For this purpose, multimedia e-learning courses were provided and evaluated within the k-MED project. These courses were particularly tailored to the practical training in biochemistry, a mandatory course for third-semester students of medicine and dentistry in Marburg. Two weeks prior to the beginning of the practical course, one-half of the participants received the theoretical e-courses “lipid basics” and “lipid metabolism”, the other half was provided with the e-course “lipid methods”, which contained relevant laboratory techniques and digital guidance to the experiments. All participants were surveyed on user-friendliness and acceptance, and “hard” facts were collected with respect to success in learning for and attendance to the practical course. Assessment grades, test results, user-tracking data for the learning platform, and questionnaires were evaluated. Use of the e-courses led to a significant improvement in the level of achievement in terms of the assessment grades. Certain influencing factors, such as diligence or prior biochemical knowledge, were excluded by covariance analysis. The e-course led to improved levels of achievement in the practical training: groups to whom the methods course was provided made fewer experimental errors and needed less assistance from supervisors. Conclusion: e-learning courses cannot replace practical experience in laboratory courses; they can, however, as this extensive study shows, improve the level of achievement in classes by allowing more efficient preparation. Not only does this save time, but it also saves on expensive materials, relieves the burden on staff, and leads to a general improvement in teaching quality. <br<[german] In der vorliegende Studie wurde untersucht, ob der Einsatz multimedialer Lernkurse auch zur Vorbereitung auf Laborpraktika geeignet ist, und zwar sowohl im theoretischen als auch im praktischen Bereich. Dazu wurden im Rahmen des k-MED Projektes multimediale e-Lernkurse erstellt und evaluiert, die speziell auf das biochemische Praktikum zugeschnitten waren, das die Studierenden im dritten Semester der Medizin und der Zahnmedizin in Marburg absolvieren. Zur Vorbereitung des Versuchsblocks „Lipide“ bekam die Hälfte der Teilnehmer jeweils zwei Wochen vor Praktikumsbeginn die Theoriekurse "Lipide - Grundlagen" und "Lipide - Stoffwechsel" zur Verfügung gestellt, die andere Hälfte den Kurs „Lipide - Methoden“ mit praktikumsrelevanten Labortechniken und einer digitalen Anleitung zu den Experimenten. Von allen Praktikumsteilnehmern wurden nicht nur Daten zum Nutzungsverhalten und der Akzeptanz erhoben, sondern auch „harte“ Daten zum Nachweis des Lernerfolgs in der Theorie und dem Praktikumserfolg. Dazu wurden Testatnoten, Versuchsergebnisse, Usertrackingdaten und Fragebögen ausgewertet. Die Nutzung der e-Kurse führte signifikant zu einer Verbesserung der Testatnoten. Dabei wurden beeinflussende Faktoren wie Fleiß oder biochemisches Vorwissen durch eine Kovarianzanalyse ausgeschlossen. Auch im Praktikum führte der e-Kurs zu besseren Leistungen: Gruppen, die den Methodenkurs zur Verfügung hatten, machten weniger Fehler bei den Versuchen und benötigten bei einigen Arbeitschritten weniger Hilfe durch die Betreuer. Fazit: e-Lernkurse können kein Laborpraktikum ersetzen, sie können aber, wie diese umfangreiche Studie beweist, durch eine effizientere Vorbereitung helfen, Leistungen zu verbessern und Ressourcen, wie Zeit oder teures Material einzusparen und dadurch das Personal zu entlasten und Qualität zu verbessern. |
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