59. Herzschrittmacher und Sicherheitsgurt
Summary Although seat-belt-induced traffic accident injuries to wearers of pacemakers are rare, about 50,000 pacemaker patients have to “buckle up.” A study of 450 pacemaker patients indicated that, as in the general population, about 50% use their seat belts. Fifty percent of the patients felt unco...
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Summary Although seat-belt-induced traffic accident injuries to wearers of pacemakers are rare, about 50,000 pacemaker patients have to “buckle up.” A study of 450 pacemaker patients indicated that, as in the general population, about 50% use their seat belts. Fifty percent of the patients felt uncomfortable or showed local damage of the area overlying the pacemaker. Studies with dummies revealed a 7-cm upward dislocation of the pacemaker caused by the negative acceleration and by the seat belt itself during the crash. This could be prevented by an external cap protecting the pacemaker. Zusammenfassung Verkehrsunfälle mit Schrittmachertragern, welche durch den Sicherheitsgurt zu Schaden kommen, sind selten. Dennoch unterliegen auch die 50000 Schrittmacherpatienten der Anschnallpflicht. Eine Umfrage unter 450 Schrittmachertragern ergibt, daß die Angurtquote bei SM-Patienten der allgemeinen Quote (ca. 50 %) entspricht. 50 % fühlten sich erheblich behindert oder zeigten durch den Gurt direkte Störungen über dem Schrittmacher. Versuche mit Testpuppen ergeben ein Abheben des Schrittmachers um ca. 7 cm durch den Aufprallvorgang (negative Beschleunigung) und Verdrängung durch den Gurt. Ein Schutzschild über dem Schrittmacher kann dies verhindern. |
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Herzschrittmacher und Sicherheitsgurt</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="c">1978</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">5</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">nicht spezifiziert</subfield><subfield code="b">zzz</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">nicht spezifiziert</subfield><subfield code="b">z</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">nicht spezifiziert</subfield><subfield code="b">zu</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Summary Although seat-belt-induced traffic accident injuries to wearers of pacemakers are rare, about 50,000 pacemaker patients have to “buckle up.” A study of 450 pacemaker patients indicated that, as in the general population, about 50% use their seat belts. Fifty percent of the patients felt uncomfortable or showed local damage of the area overlying the pacemaker. Studies with dummies revealed a 7-cm upward dislocation of the pacemaker caused by the negative acceleration and by the seat belt itself during the crash. This could be prevented by an external cap protecting the pacemaker.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Zusammenfassung Verkehrsunfälle mit Schrittmachertragern, welche durch den Sicherheitsgurt zu Schaden kommen, sind selten. Dennoch unterliegen auch die 50000 Schrittmacherpatienten der Anschnallpflicht. Eine Umfrage unter 450 Schrittmachertragern ergibt, daß die Angurtquote bei SM-Patienten der allgemeinen Quote (ca. 50 %) entspricht. 50 % fühlten sich erheblich behindert oder zeigten durch den Gurt direkte Störungen über dem Schrittmacher. Versuche mit Testpuppen ergeben ein Abheben des Schrittmachers um ca. 7 cm durch den Aufprallvorgang (negative Beschleunigung) und Verdrängung durch den Gurt. Ein Schutzschild über dem Schrittmacher kann dies verhindern.</subfield></datafield><datafield tag="533" ind1=" " ind2=" "><subfield code="f">Springer Online Journal Archives 1860-2002</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Krueger, P.</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Anselm, D.</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Beier, G.</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Präuer, H. 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